Wordt niet parkeren bepalend voor het stadsbeeld?
Snellen zoomt tijdens haar sessie in op stadswijken. “Over de binnenstad gaat het altijd al, maar uiteindelijk zijn er meer stadswijken in een stad dan dat er binnenstad is.” We moeten ons volgens de onderzoekster voorbereiden op een nieuwe situatie. “De zelfrijdende auto zal er niet binnen twee jaar zijn, maar in de komende decennia neemt de auto wel steeds meer taken van ons over en op termijn rijdt hij wellicht helemaal zelf.”
En daar moet de parkeerwereld nu al rekening mee houden, stelt Snellen. Ze noemt voorbeelden. “Op welke locatie leg je nog een parkeervak aan? Misschien gaan mensen vooral deelauto’s gebruiken, die van gebruiker op gebruiker worden doorgegeven. ” Aan de andere kant kan het ook best dat mensen een eigen voertuig houden. “Als je kort boodschappen moet doen, kan je je lege auto een half uur laten rondrijden om parkeerkosten te voorkomen. Dus is dat eigenlijk ook niet een vorm van parkeren?”
Kortom: er liggen veel mogelijkheden. Snellen wil de discussie starten: “Ik ben benieuwd hoe er vanuit de verschillende onderdelen van de parkeerwereld over dit onderwerp wordt gedacht”, geeft ze aan. Ze hoopt dat het leidt tot veel nieuwe inzichten: “Als de deelnemer thuiskomt met minimaal één vernieuwend inzicht dat hij kan gebruiken op zijn werk, dan is mijn missie geslaagd.”
Meer weten over de sessie van Daniëlle Snellen en het PARKEER24Jaarcongres? ga naar de website.