Yielding : dé manier om parkeren te optimaliseren
De meeste mensen bankieren via internet, kopen kleding en boeken via een site. Ook het online reserveren van een parkeerplaats bij evenementenbezoek of een vliegvakantie is niet meer ongewoon. In de ‘ideale wereld van Yielding’ gaan we een stap verder waarbij mobilisten transparante informatie ontvangen over de juiste route, de verschillende vervoersmiddelen, de reistijd, de parkeermogelijkheden en de daarbij behorende prijs.
Op basis van deze informatie maakt de mobilist een keuze: ‘rij ik door met de auto tot aan de plaats van bestemming (en betaal ik veel voor de parkeerplaats) of zet ik de auto bij de P+R neer (voor weinig geld) en vervolg ik mijn reis met het OV of de fiets/benenwegen’.
‘Gemak’ is daarbij het sleutelwoord. ‘Jij mag kiezen.’ Er is transparantie, keuze vrijheid en een goede spreiding binnen het beschikbare parkeerareaal.
Communicatie is essentieel
De basis is te vinden in de data. De informatie moet dynamisch beschikbaar worden gesteld. Daarmee kunnen apps gebouwd worden die gebruiksvriendelijk de informatie bij de klant brengen. Ook de drips spelen een belangrijke rol in de informatievoorziening evenals de computer en de in-carsystemen.
Utopie? Voor Amsterdam niet. De stad is volop bezig volledig te digitaliseren. Doel is dat over 10 jaar iedereen maximaal geïnformeerd wordt over de keuzemogelijkheden die er zijn. Dat automobilisten een parkeerplaats kunnen reserveren op basis van hun kenteken. Dat zij dit voor of tijdens hun reis kunnen doen en dan weten waar ze kunnen parkeren tegen welke kosten. Keuze vrijheid op basis van juiste, gemakkelijk toegankelijke, informatie.
Maar vooraf reserveren is geen must. Uiteraard staat het vrij op de bonnefooi naar de Hoofdstad te reizen. Maar dan ben je niet op voorhand verzekerd van een parkeerplaats zonder zoeken en zijn de kosten derhalve ook nog niet bekend.
Met Yielding daalt het zoekverkeer, wordt het binnenstedelijke klimaat beter, gaat het blik van de straat, worden de beschikbare parkeerplaatsen beter benut en uitgebaat én, wellicht het belangrijkste, wordt de klant maximaal gemak geboden.
Meer weten over dit onderwerp?
NB: Hellemans heeft over dit onderwerp gesproken op de Inspiratiedag Parkeren, juni 2013 te Amersfoort. Naar aanleiding van deze presentatie is dit artikel geschreven dat gepubliceerd is in het magazine PARKEER24 - 4/2013 (september editie).