Zuidas krijgt eerste dynamisch fietsparkeerverwijssysteem van Amsterdam

woensdag 7 november 2018
timer 2 min
De Zuidas krijgt als eerste gebied in Amsterdam een dynamisch fietsparkeerverwijssysteem. Op vijf plekken op de Zuidas verschijnen masten langs het fietspad. De eerste werd op 29 oktober geplaatst. Ze verwijzen naar drie ondergrondse fietsparkeergarages en het aantal beschikbare plekken.

Na een week testen gaan de borden in de week van 12 november live. Fietsers kunnen dan al onderweg naar Zuidas en station Amsterdam Zuid zien óf er plek vrij is en in welke van de drie ondergrondse fietsenstallingen vlak bij het station: onder het Mahlerplein (3000), het Zuidplein (2500) en onder de voormalige Vijfhoek (stalling Strawinskylaan. 3750 plaatsen), bij de Prinses Irenestraat. De beschikbaarheid in de stallingen wordt gemeten met behulp van camera’s boven de rekken of detectoren in het rek, afhankelijk van de stalling. De beelden die de camera’s maken, worden overigens niet bewaard.

 

Ten opzichte van de jaren ‘90 maken alle Amsterdammers samen zo’n 30 procent minder gebruik van de auto, ondanks de groei van het aantal inwoners. Er zijn inmiddels bijna net zoveel fietsen als inwoners.

 

Nog niet zo lang geleden leidde het aantal fietsers tot wachtrijen in de vroege ochtend voor de stalling Zuidplein. In mei 2018 is het aantal plekken drastisch uitgebreid. Met de stalling Strawinskylaan is de derde en grootste ondergrondse fietsparkeergarage (3.750 plaatsen) bij station Amsterdam Zuid in gebruik genomen, naast die onder het Mahlerplein (3.000 plaatsen) en onder het Zuidplein (2.500 plaatsen). Toch is de bezetting van de fietsparkeergarages rondom station Zuid verre van gelijk verdeeld. Bovendien valt het op dat nogal wat fietsers hun fiets nog bovengronds stallen, wat tot veel irritaties en soms zelfs gevaarlijke situaties leidt.

 

Met goede bewegwijzering en een dynamisch verwijssysteem naar vrije plekken maakt Amsterdam beschikbare fietsparkeerplaatsen beter vindbaar. Bij verschillende stallingen (Mahlerplein, Paradiso) is ervaring opgedaan met het registreren van informatie over het gebruik van de fietsparkeerplekken (stallingsduur, vol/vrij).


Afgelopen jaar is - na een aanbesteding-  nu een dynamisch verwijssysteem ontwikkeld. Het verwijssysteem wordt nu getest op de Zuidas en wordt daarna in de stad uitgerold. Op meerdere plekken in de stad worden straks fietsers op weg naar hun bestemming geïnformeerd over de beschikbaarheid van parkeerplaatsen in een overdekte (en gratis) stalling. Het systeem komt o.a op o.a Damrak, Rokin en de Munt. Daarna volgt de Pijp, Zuid en Noord en ook in West wordt er gekeken naar mogelijk gebruik.


Foto: Marcel Steinbach