Naar een efficiëntere en duurzamere mobiliteit

dinsdag 17 september 2024

Foto: Shutterstock

De druk op de openbare ruimte neemt in stedelijk gebied toe: veel gemeenten hebben te maken met parkeerdruk. Een van de oplossingen hiervoor is deelmobiliteit, omdat het flexibiliteit bevordert, congestie vermindert en de parkeerdruk verlaagt. Wat zijn een aantal mogelijke ontwikkelingen?

Volgens onderzoek van CROW was in 2023 zo’n 48% van de deelauto’s elektrisch. Deze trend lijkt zich volgens de onderzoekers door te zetten, want veel aanbieders gaven aan dat zij hun wagenpark verder willen elektrificeren. Ook de deel(bak)fiets lijkt steeds meer elektrisch te worden, aangezien het aanbod van deze fietsen groeit. De (elektrische) deelscooter lijkt als enige niet mee te gaan in deze trend, want in een aantal steden wordt de deelscooter zelfs geweerd.

Stedelijke multimodaliteit

In de deelmobiliteitswereld wordt steeds meer gekeken naar hoe de verschillende modaliteiten elkaar kunnen aanvullen, bijvoorbeeld ook in combinatie met het openbaar vervoer. Zo concurreren het ov en deelvervoer niet meer met elkaar. Dit vergt wel een goede samenwerking tussen de ov- en deelmobiliteitsaanbieders.

Als reactie op de groeiende druk op stedelijke infrastructuren, richten veel deelmobiliteitsinitiatieven zich op het bevorderen van duurzame stedelijke mobiliteit. Dit omvat niet alleen het gebruik van elektrische voertuigen, maar ook het stimuleren van actieve vervoerswijzen - zoals fietsen en wandelen.

Kans op mobiliteitsongelijkheid

Deelmobiliteit kan echter mobiliteitsongelijkheid met zich meebrengen. Ten eerste is de toegang tot en het gebruik van deelmobiliteit sterk afhankelijk van digitale vaardigheden en toegang tot technologie. Hoewel ouderen in westerse landen steeds vaker digitale middelen gebruiken, ervaren zij nog altijd moeilijkheden bij het (snel) aanleren van de benodigde digitale vaardigheden. Dit betekent dat er een mismatch is tussen de mobiliteitsbehoeften en de beschikbare reismogelijkheden.

Ten tweede is voor mensen buiten de (binnen)steden, met de deelmobiliteitsoplossingen, de auto vaak nog de meest logische vorm van mobiliteit. Het openbaar vervoer komt in het rurale gebied steeds meer onder druk te staan, misschien zelfs wel mede door de opkomst van deelmobiliteit. Het vertrekken met de auto naar de stad is dan vaak de enige mogelijkheid, waarna het gebruik van deelmobiliteit dan niet automatisch een logische keuze meer is.

PTV kan met haar data en softwareoplossingen helpen om in één oogopslag de bestaande infrastructuren te analyseren, inzicht te krijgen in de mobiliteitsvraag en te zien waar deze structuren onderling niet consistent zijn. Zo is het mogelijk varianten door te voeren en te bepalen welke aanpassingen het beste functioneren.

Meer informatie? Kijk op: https://www.ptvgroup.com/en

Figuur 1: voorbeeld bereikbaarheid stedelijk gebied met openbaar vervoer

 

Figuur 2: voorbeeld autoverplaatsingen gedurende een ochtendspits