Haarlemmermeers rood rukt op
Eind jaren tachtig, begin jaren negentig staken een aantal bestuurders uit de regio de koppen bij elkaar voor een betere bereikbaarheid van de Randstad. Ook wij dachten hardop mee. De inzet was onder andere om met slimme openbaarvervoer-oplossingen te komen voor de in aanbouw zijnde Vinex-wijken. Voor Haarlemmermeer was er toen nog een andere belangrijke reden om mee te denken, namelijk de komst van de tuinbouwtentoonstelling Floriade. Op 30 juni 1995 werd door maar liefst 14 partijen - ministeries, Regionaal Orgaan Amsterdam, de huidige Vervoer Regio Amsterdam en diverse gemeenten - een handtekening gezet onder het zogenaamde “VINEX-Uitvoeringsconvenant Stadsgewest Amsterdam 1995-2005”. Met daarin onder andere opgenomen de uitvoering van de Zuidtangent, een supersnelle, comfortabele en betrouwbare busverbinding tussen Haarlem, Amsterdam en Nieuw-Vennep, in vaktermen ook wel Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) genoemd.
Het eerste deel van de Zuidtangent werd 13 januari 2002 geopend en de lijn was meteen een doorslaand succes. Ons huidige netwerk van hoogwaardig openbaar vervoer in de Randstad begon in Haarlemmermeer met deze Zuidtangent en daar mogen we best trots op zijn. Net als op onze grootste vloot van Europa van Zero-emissie bussen. En die slimmeriken bedachten toen ook dat wanneer je de Zuidtangent als busbaan zou uitvoeren er altijd een mogelijkheid zou blijven bestaan om op een later tijdstip de lijn te gebruiken voor een andere vorm van openbaar vervoer. Zo kijk ik er persoonlijk bijvoorbeeld naar uit om een nieuwe vorm van een verlengde bus, een soort flexibele tram (laten we hem de trus noemen) te zien rijden op de vrije busbaan.
Twintig jaar later staan we opnieuw voor een bereikbaarheidsprobleem in onze regio door de groei van het aantal banen, inwoners en toeristen. En opnieuw steken we als bestuurders uit de regio de koppen bij elkaar. Dit keer zitten aan deze tafels ook Schiphol, KLM, NS en ProRail en kijken we niet alleen naar onze regio maar ook naar de landelijke mobiliteit. En doen we onder andere onderzoek naar vervoer via de metro aan de zuidwestkant van Amsterdam in combinatie van het sluiten van de Ringlijn en het doortrekken van de Noord Zuidlijn tot Hoofddorp. Ik denk dat we ook dit keer die slimme openbaarvervoer-oplossingen hebben gevonden.
Deze blog verscheen in PARKEER24 nummer 5, thema Beheer en Exploitatie. Download hier het magazine!