Handhaving bij parkeren
Tekst Marc Moonen
Een neveneffect is echter dat ‘parkeerhandhaver’ een van de meest verguisde beroepssoorten is. En in het kielzog wordt het woord parkeren eveneens als ongelooflijk negatief ervaren, oftewel de zwart-witte kijk levert regelmatig een negatieve parkeerervaring op.
Is deze strakke handhavingslijn nog wel van deze tijd? We zijn inmiddels gewend dat alles direct met één klik op je telefoon of laptop zichtbaar is. Berichten zijn kort, bondig en met één woord of pictogram wordt ons bijna iedere boodschap duidelijk gemaakt, altijd precies op de plek waar we die info willen hebben. Is iets niet meteen te vinden of niet duidelijk dan haken we direct af. Als we deze lijn doortrekken naar parkeren, dan verwacht je op de plek waar je jouw auto neerzet dat je meteen weet of je er mag staan of niet. Is er een parkeervak getekend, dan kun je er parkeren. Toch? Nou… niet altijd.
Want het kan zijn dat een paar straten eerder gemeld werd dat je een vergunninghouders gebied inreed, informatie waar je op dat moment niet op zat te wachten, en je nu niet weet dat je hier niet mag parkeren zonder geldige vergunning. Gevolg: een bekeuring. Of je hebt echt wel betaald via een mobiel parkeren-app, maar je bent met een andere auto en hebt per ongeluk het kenteken niet gewijzigd. Gevolg: een bekeuring.
Maar past dit eigenlijk nog wel bij 'de menselijke maat'? “Ja, natuurlijk,” is de voor de hand liggende reactie, “want dit is al jaren zo, dus als jij je nog steeds niet aan die regels houdt, dan moet je maar voelen.” Waar je snel aan voorbij kunt gaan, is dat er zoveel dingen zijn gewijzigd in het verkeer en er ook nog eens in iedere stad andere regels gelden, dat het bijna onmogelijk is alles nog te weten. En dan vertrouw je op de snelle informatie die je op de plek waar je wil parkeren krijgt aangeleverd. Nu is onze vraag: is die informatie wel goed genoeg en voldoende zichtbaar? Of weet men op welke plek die info te vinden is? Had iemand moeten weten dat die informatie in een app van een parkeerprovider staat? En waar precies?
De algemene opinie is dat parkeren (veel) (te) duur is. Mag je dan niet minimaal verwachten dat je een stukje service krijgt met uitleg hoe dingen werken in een stad in plaats van meteen beboet te worden voor ieder klein foutje? Stel: we halveren het aantal 'strenge' handhavers en we vervangen deze door een serviceteam. Bijvoorbeeld studenten die een klein zakcentje bijverdienen (en meteen leren hoe het parkeren werkt). Dat serviceteam maakt de ronde en informeert mensen die een 'parkeerfout' hebben gemaakt wat er fout ging en hoe dit (met allerlei parkeerapps) heel makkelijk voorkomen had kunnen worden. Vriendelijk en servicegericht. Tevens noteert het serviceteam alle parkeerzaken die echt beter en duidelijker kunnen in de stad. Het kenteken van degene die de parkeerfout heeft gemaakt wordt wel genoteerd. Bij meerdere fouten komt er inderdaad een boete. Dit zorgt ons inziens voor een win-win-win situatie!
Wie durft als eerste om de kwaliteit van het parkeerproduct, op basis van duidelijke praktijkvoorbeelden, te verbeteren?