Is gratis parkeren van belang voor de consument?

dinsdag 26 april 2016
timer 4 min
Ondanks het feit dat de crisis van de laatste jaren grotendeels achter de rug is en dat de consument weer geld uitgeeft, kampen veel kleine en middelgrote steden in Nederland nog steeds met problemen op het gebied van retail: dalende bezoekersaantallen, teruglopende winkelomzetten en veel leegstand. Kan gratis parkeren een spelen om het tij te keren? “Nee”, zegtGiuliano Mingardo, onderzoeker bij de Erasmus Universiteit Rotterdam.

“Er zijn meerdere redenen waarom een gemeente gratis parkeren geen goed idee vindt? Voor dat ik deze redenen ga uitleggen wil ik even de aandacht vestigen op de twee meest voorkomende misverstanden rond deze thematiek: a) dat gemeentes automobilisten willen pesten en b) dat gemeentes geld willen verdienen met parkeren.”


Leefbaarheid verbeteren 

In tegenstelling tot wat men kan denken, heeft een gemeente absoluut geen enkele reden om mensen te pesten. Andersom, alles wat de gemeente doet is om de leefbaarheid en welvaart van de stad te verbeteren. Heel kort door de bocht zijn de gebruikers van de stad – bewoners, bezoekers, forenzen etc - tegelijkertijd ook de klanten van de gemeente. Het doel van de gemeente is om de belangen zo goed mogelijk te dienen en te zorgen voor een maatschappelijk optimale situatie. Dit houdt niet in dat de gekozen aanpak voor iedereen positief uitpakt. Dit betekent ook niet dat alles wat een gemeente doet ook het juiste resultaat oplevert, maar de intenties zijn normaal gesproken goed.


Parkeren kost geld

Het tweede misverstand gaat over het feit dat steden gewoon geld willen verdienen met parkeren. De realiteit is heel anders: de meeste gemeenten verliezen geld met parkeren! De reden is heel simpel: parkeren brengt hoge kosten (aanleg, onderhoud…) met zich mee en de opbrengsten van betaald parkeren zijn maar een fractie van deze kosten. In veel gevallen is de oorzaak van een overschot uit parkeren dat niet alle kosten (investering- en grondkosten) worden meegenomen in de berekening.”

 

 Gratis parkeren leidt niet tot meer omzet

“Er zijn meerdere reden waarom een gemeente geen voorstander is van het gebruik van gratis parkeren in de binnenstad als middel om de middelstand te steunen. Ten eerste is er geen bewijs dat gratis parkeren tot meer klanten en/of omzet voor de winkeliers leidt. In de laatste jaren hebben meerdere studies in Nederland [Erasmus Universiteit Rotterdam, 2011 en 2012; SOAB, 2011; DTZ Zadelhoff, 2012; Rabobank, 2013, WPM, 2015] bewijs gevonden dat gratis parkeren en de hoogte van het parkeertarief geen invloed hebben op het aantal klanten en/of op de omzet van winkels in binnenstedelijke gebieden. Natuurlijk betekent dit niet dat het parkeren helemaal niet belangrijk is voor de binnenstedelijke  economie; dit betekent alleen dat betaald parkeren geen directe invloed heeft .

 

Mobiliteit sturen 

Ten tweede, parkeren is een van de belangrijkste instrumenten van een gemeente om (auto)mobiliteit te sturen. Het gratis aanbieden van parkeren betekent dat de stad de controle over het aantal auto’s dat dagelijks in de binnenstad komt verliest. Bovendien leidt gratis parkeren ook tot meer zoekverkeer (mensen die op zoek zijn naar een parkeerplaats) en kan het effect zijn dat meer forenzen met de auto naar de stad komen en er dus minder parkeerplekken beschikbaar zijn voor de algemene bezoekers.
Ten slotte, gratis parkeren kan ongewenste (sociale) effecten hebben. Als de [hoge] kosten van parkeren niet door de automobilist worden betaald, dan worden ze vanuit gemeentelijk budget gedekt. Hoe meer geld de gemeente in het parkeren moet stoppen, hoe minder geld er beschikbaar is voor andere taken zoals openbare ruimte, scholen en groengebieden. Als de gebruiker (degene die met de auto komt) niet betaald, moet het geld elders vandaan komen; belastinggeld.”

 

Seminar Retail en Parkeren 

Op 20 juni aanstaande vindt er een uniek seminar plaats. Cor Molenaar – voorstander van gratis parkeren- en Giuliano Mingardo – gratis?, nee dank je- spreken samen op het seminar Retail en Parkeren. Hoewel hun meningen sterk verschillen, willen Cor Molenaar en Giuliano Mingardo laten zien dat alleen samenwerken de juiste weg is om het tij te keren.
Meer informatie vindt u op www.retailenparkeren.nl