Missie voor de parkeerwereld

donderdag 8 januari 2015
timer 3 min
Onze wereld heeft door de toenemende druk op de infrastructuur diverse uitdagingen. Parkeerbeleid is hier een belangrijk onderdeel van en dit vraagt steeds meer inspanningen en creativiteit van de lokale overheid en parkeerexploitanten. Digitale en innovatieve parkeeroplossingen bieden de mogelijkheid om parkeerzaken en beleid doeltreffend aan te pakken.

Digitaal parkeren wordt nu veelal ingevoerd om operationele kosten te verlagen en handhaving te verbeteren. Een bijkomend voordeel van digitaal parkeren is dat dit directe kansen biedt om de dienstverlening te verbeteren. Dit treft automobilist, controleur, wegsleepdienst en administratie.


De digitale parkeerwereld ziet er als volgt uit: op straat betalen bezoekers en bewoners de parkeerbelasting eenvoudig en achteraf met behulp van de mobiele telefoon of direct vanuit hun auto middels de connected car. Vergunningen zijn digitaal uitgegeven waarmee de wachtrij voor parkeerbalies zienderogen afneemt en vergunningen voortaan eenvoudig worden verlengd zonder een uitgebreid kostbaar en logistiek ingewikkeld proces. Parkeerbeheerders bepalen welke gebruikersgroepen tot welke parkeerplaatsen, -garages en -terreinen toegang hebben. Door middel van gedifferentieerde parkeertarieven kunnen verkeersstromen binnen de gemeente verder worden geoptimaliseerd en automobilisten worden beloond voor gewenst gedrag in plaats van bestraft middels parkeerboetes.


Dit biedt kansen voor sturing alsmede het imago voor parkeerbeleid en -beheer. De handhaving maakt gebruik van de nieuwste handhaafmethoden, zoals scanauto’s en kentekenherkenning. De parkeerinformatie is per gemeente vastgelegd in een centrale parkeerrechtendatabase. Vanuit deze database is direct toegang tot geconsolideerde managementinformatie, statistieken, trends, bezetting en rapportages. In de toekomst gaat het om mobiliteit en betaalgemak als onderdeel van de totale beweging.


Wildgroei vereenvoudigen

De basis is de auto, maar ook alternatieven kunnen een rol spelen. Denk aan deelauto’s, OV fietsen of het openbaar vervoer. De gebruiker gaat van parkeerplek naar parkeerplek. Onderweg kan de gebruiker worden geholpen in zijn bestemmingskeuzen. De wildgroei in regels moet hierbij worden vereenvoudigd om de weg letterlijk vrij te maken voor een bereikbare en aangename binnenstad waarbij het gemak voor de parkeerder zit in het vinden, bereiken en betalen van een parkeerfaciliteit. Op het maaiveld als ook in garages. Het betalen voor parkeren zal in sommige gevallen een vanzelfsprekendheid worden. De keuze waar te parkeren moet niet alleen prijs gedreven zijn, maar ook dienst gedreven. De parkeerlocatie moet faciliteren in meer dan parkeren alleen: is het dicht bij de eindbestemming, zijn er faciliteiten aanwezig als sanitair of kiosk, is er een supermarkt in de buurt, is er beveiliging, laadpunten voor de auto of is er een overstap mogelijk op OV of (elektrische)fiets.


De parkeerwereld moet proberen de vraag van de automobilist te wijzigen. Van waar kan ik het goedkoopste parkeren naar waar kan ik het beste parkeren. Het antwoord is niet alleen afhankelijk van de prijs, maar ook de beschikbaarheid, (winkel)aanbod, betaalmethode, veiligheid, toegankelijkheid en overige omgevingsfactoren. In goede samenwerking met gemeenten en lokale partijen de parkeerder helpen in deze bestemmingskeuze, dat is de missie voor de parkeerwereld. Met een goede dienstverlening op meerdere platformen is parkeren voor iedereen een succes!