Parkeervergunningen leiden tot verspilling
Een van de grootste nadelen is dat er te weinig parkeerplaatsen voor bezoekers zijn. Gemeenten hebben hier de laatste 20 jaar op gereageerd door de prijs voor parkeren voor bezoekers sterk te verhogen, zodat de vraag naar parkeren gelijk is aan het aanbod. Dit betekent in de praktijk dat bewoners voor een fractie van de bezoekersprijs parkeren. De hoge bezoekersprijs heeft het voor commerciële aanbieders aantrekkelijk gemaakt om vaak dure ondergrondse parkeerplaatsen te bouwen.
Het verstrekken van teveel parkeervergunningen leidt tot verspilling
De econoom in mij kijkt toch met enige verbazing naar deze uitkomst. In de grote binnensteden van Nederland, waar heel veel winkels zijn, wordt de meeste parkeerplaatsen op straat bijna gratis weggegeven aan bewoners en worden dure parkeerplaatsen gebouwd voor bezoekers. Als de gemeente minder parkeervergunningen had verstrekt, was het bouwen van deze dure parkeerplaatsen helemaal niet nodig geweest. Met andere woorden, het verstrekken van teveel parkeervergunningen leidt tot verspilling. De maatschappelijke kosten van deze verspilling meten blijft lastig.
In een recentelijk onderzoek samen met Jesper de Groote en Giuliano Mingardo hebben we toch geprobeerd deze verspilling in kaart te brengen door te onderzoeken hoe de kosten van parkeren stijgen voor bezoekers als meer parkeervergunningen aan bewoners verstrekt worden in gebieden waar veel winkels zijn. We hebben gebruikt gemaakt van Parkeermonitor data, verzameld door Goudappel Coffeng. Onze studie laat zien dat de maatschappelijke verspilling minstens € 150 per jaar is per parkeervergunning. Dat geld had duidelijk beter besteed kunnen worden, denk ik. Mijn boodschap aan de grote steden is duidelijk: voordat een bouwvergunning wordt afgegeven voor een nieuwe dure parkeergarage, ga op zijn minst bij jezelf te rade waarom de parkeerplaats op straat bijna gratis weggegeven worden aan bewoners. Het verminderen van vergunningen voor bewoners is natuurlijk een politiek heikel punt, want bewoners hebben vaak veel invloed op het lokale politiek beleid.
Koppel de prijzen
Mijn voorstel zou zijn om de prijs van de bewonersvergunning te koppelen aan de huidige prijs die bezoekers betalen. Hogere prijzen voor deze vergunningen zal ertoe leiden dat enkele bewoners hun vergunning zullen inleveren. Zelfs als slechts een klein gedeelte van de bewoners hun vergunning inleveren zal dat al veel plaatsen creëren voor het parkeren voor bezoekers, omdat bezoekers gemiddeld genomen veel korter parkeren dan bewoners. Zelfs als niemand van de bewoners een vergunning inlevert zal dat extra plaatsen voor bezoekers opleveren! Dat lijkt onmogelijk, maar is wel zeer waarschijnlijk, omdat de locaties waar de prijzen van de bewonersvergunning omhoog gaan aantrekkelijke worden voor mensen zonder auto. Het is dan ook geen toeval dat in heel Nederland autobezit sterk toeneemt behalve in de paar kleine gebieden waar er wachtlijsten zijn voor bewonersvergunning.
Laten we dit voorstel concretiseren. Stel dat in alle grote binnensteden bewoners vanaf morgen voor een vergunning 20% van de prijs voor op straat parkeren moeten betalen (economen noemen dit nog altijd een 80% subsidie voor bewoners), dan zou er zoveel ruimte op straat gecreëerd worden voor bezoekers dat de prijs voor straat parkeren zelfs flink omlaag kan. Daar profiteren alle autobezitters van. Ook de bewoners die als ze de auto gebruiken vaak mopperen dat ze ergens anders zoveel moeten betalen voor parkeren! De boodschap is nu wel duidelijk: door betere beprijzing van de bewonersvergunning heb je minder parkeerplekken voor bewoners nodig, en creëren we lagere parkeerprijzen voor iedereen.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0166046213001075
Van Ommeren, J.N, J. de Groote and G. Mingardo (2014), Residential parking permits and parking supply, Regional Science and Urban Economics, 45,33-44