De huiselijkheid van een mega-parkeergarage
Geen imponerende innovaties maar ‘goede samenwerking’ en hoge eisen aan ‘warmte en gastvrijheid’ brachten ‘het beste bij elkaar’ en ‘het slimste boven’. Freek Heersping (Remmers), Emiel Westendorp en Jasper Imhof (Westendorp Scholten), Daniël van den Berg (Dura Vermeer) en Wim Mars (AFAS Software) blikken terug op een staaltje hoogstaand ondergronds bouwen. Het resultaat, een dubbellaagse ‘huiselijke’ parkeergarage voor zo’n 800 voertuigen van diverse doelgroepen is te ‘beleven’ bij een bezoek aan het nieuwe AFAS Experience Center in Leusden.
Het nieuwe AFAS Experience Center kan ruim 800 bezoekers- en leveranciersvoertuigen welkom heten in een grotendeels ondergrondse parkeergarage. Verschillende parkeerdoelgroepen vinden hier hun eigen, meest efficiënte route in een slim benutte en warm vormgegeven ruimte onder het nieuwste AFAS-visitekaartje in Leusden.
Hoe je tot deze superlatieven komt? “Er is niet bezuinigd op kwaliteit”, zegt Dura Vermeer Bim-engineer Daniël van den Berg. “En we hebben in goede samenwerking met onze technische partners gaandeweg nog allerlei optimalisaties doorgevoerd.” Opdrachtgever AFAS Software klopte zo’n drie jaar geleden aan bij hoofdaannemer Dura Vermeer met een ontwerp én visie op een parkeervoorziening onder het nieuwe multifunctionele publieks- en bedrijfspand van AFAS Software. Van den Berg begeleide de uitvoering van de bouw van de parkeergarage en werkte het ontwerp verder uit. Alles draait om ‘beleving’ bij dit Experience Center en dat begint al bij de entree van de parkeergarage. De huiskleuren van het Center en doordachte verlichting geleiden alle bezoekers, klanten en werknemers na het uitstappen ‘als vanzelf’ door de enorme garage.
Niet-piepende vloeren
Opvallend kenmerk van deze AFAS-parkeergarage is een vloer die geen piepende bandengeluiden produceert. Van den Berg: “We zijn het land in getrokken, hebben heel veel garagevloeren uitgeprobeerd en kwamen uiteindelijk bij Remmers en Westendorp Scholten uit. Samen hebben we gezocht naar de beste vloersystemen om aan de hoge kwaliteitseisen te voldoen.”
Deze vloeren moesten dus aan verschillende technische eisen voldoen én comfort en warmte uitstralen. Freek Heersping, key accountmanager bij Remmers en verantwoordelijk voor het leveren van de technische adviezen en de juiste materialen, legt uit hoe aan de gestelde voorwaarden is voldaan. “We hebben per vloerveld bekeken wat de specificaties moesten zijn: waar rijden vrachtwagens en waar niet, hoe brengen we een antisliplaag aan die ook op termijn beheersbaar schoon blijft en hoe voorkomen we het gepiep van banden?”
Samen met Emiel Westendorp en Jasper Imhof, beiden directeur bij Westendorp Scholten, kwam Heersping uit op een vierlaags damp-open kunststofvloersysteem, waarbij de voertuigen op de rijbanen niet slippen en geen enkel parkeervak een piepend bandengeluid teweegbrengt. Westendorp over het anti-slipsysteem: “Op een eerste primerlaag kwam een natte laag met ingestrooid kwartszand, waarover nog twee seallagen in de juiste kleurstelling werden gelegd. Ook de vrachtwagenvloeren kregen dit systeem, maar dan met iets zwaardere lagen en een iets grotere instrooikorrel.”
Goede organisatie
Imhof staat ook stil bij de samenwerking in dit project. “We hadden hele korte lijnen en konden als team snel beslissingen nemen, zelfs over verdere optimalisaties die zich gaandeweg aandienden.” Daarnaast kijkt hij terug op de goede organisatie van het werkproces. “Al een week voor we een vloer kwamen aanbrengen, was het vloeroppervlak helemaal leeg en afgezet. We hebben zo wekelijks een vloer van zo’n 2500 m2 kunnen aanleggen.” Heersping onderschrijft de goede samenwerking en het proces. “De vloeren lagen inderdaad ruim op tijd gestraald en gedroogd klaar voor de vloerafwerking. We wisten op elk moment in het bouwproces van elkaar waar we mee bezig waren.”
Wat blijft de herinnering aan dit project? Van den Berg: “Ik kan met een glimlach door deze garage lopen.” Heersping: “Mooi om te zien hoe zo’n parkeergarage gaandeweg evolueerde. We zijn een leerzame ervaring rijker”. Imhof: “Grote bouwprojecten gaan vaak naar grote partijen. Wij konden als specialistisch bedrijf door de gefaseerde uitvoering volwaardig bijdragen aan dit project.” Westendorp: “We hebben met een klein team in alle rust een megaproject uitgevoerd. Er was nooit spanning.”
En de opdrachtgever? Wim Mars is bouwkundig projectleider van het gehele AFAS Experience Center. Hij herinnert zich de zoektocht met het team van Dura Vermeer naar - uiteindelijk - Remmers en Westendorp Scholten om vervolgens samen de gewenste parkeervloer te ontwikkelen. “Wij gebruiken overigens het woord luxe niet als het gaat om de hoge eisen die we stellen aan materialen en uitvoering, maar spreken over: warmte, huiselijkheid en liefde. Het gebouw moet onze werknemers, bezoekers en klanten al bij binnenkomst in de parkeergarage een gastvrij gevoel geven. Iedereen is er van harte welkom. Daar staan wij voor.” En volgens Mars is dat prima gelukt.
Meer informatie
www.remmersbv.nl
info@remmersbv.nl