Schiphol Parking laat klanten via QR-code betalen
In een pilot op luchthaven Schiphol kunnen kortparkeerders hun transacties voortaan via de QR-code op hun parkeerkaart voldoen, door deze te scannen met hun mobiele telefoon.
Schiphol Parking, de officiële parking van Amsterdam Airport Schiphol, is de eerste in Nederland die haar klanten deze service aanbiedt. Na de pilotperiode evalueert Schiphol in het tweede kwartaal van 2021 de resultaten. Deze pilot biedt Schiphol aan op P1 Kort Parkeren en de personeelsparkeergarage P12. Parkeerders hebben hiervoor geen app of registratie nodig, maar worden na het scannen van de QR-code direct naar iDeal geleid, waar zij de betaling in orde kunnen maken.
Betalen met je smartphone
“Door corona heeft het gebruik van QR-codes een enorme vlucht heeft genomen”, stelt Dieme Ketel van Schiphol Parking. Op die ontwikkeling wil Schiphol Parking graag inspelen door parkeerders de mogelijkheid te bieden digitaal en dus contactloos hun parkeerkaartje te betalen. “Zo dragen we bij aan een snel, veilig en gemakkelijk vervolg van je reis.”
Schiphol organiseert deze pilot samen met Skidata, producent van parkeermanagementsoftware. Directeur Jan-Willem Balk laat weten ontzettend trots te zijn op deze samenwerking. "Betalen met je smartphone is sterk in opkomst en de toepassing hiervan bij Schiphol Parking biedt enorme voordelen voor de parkeerders van de luchthaven." Om deze service zonder app of registratie mogelijk te maken, werkt Skidata samen met het Nederlandse betaalplatform Adyen.
Schiphol Parking is de officiële parking van Amsterdam Airport Schiphol en - met uitzondering van Valet Parking - de enige aanbieder van parkeerproducten op de luchthaven zélf en dichtbij bij de terminal.