Actieplan fietsparkeren voor meer ruimte
In het actieplan fietsparkeren wordt opgeroepen om grondige handhavingsacties te organiseren. Volgens Toonk trekken stallingen -net als een keukenla- allerlei troep aan en moet je die minimaal twee keer per jaar helemaal uitmesten. “Door duidelijk en tijdig aan te geven dat een stalling op een bepaald moment buiten gebruik is, kan je de hele stalling een schoonmaakbeurt geven en hoef je niet steeds losse fietswrakken eruit proberen te vissen.” Daarnaast roepen de VVD’ers op om een minimum aantal acties per stallingsgebied vast te leggen, zodat er continu gehandhaafd wordt.
Beter handhaven
Volgens De Bruijn is het eindeloos blijven bijplaatsen van stallingen niet (alleen) de oplossing voor de grote fietsparkeerdruk in de stad; “We moeten ervoor zorgen dat de schaarse stallingscapaciteit die we hebben, niet bezet wordt door verlaten fietswrakken. Als er genoeg ruimte in de hekken is, kunnen we ook beter handhaven op de foutgeparkeerde fietsen.”
Tarief verwijderen omhoog
Verder wordt er in het actieplan fietsparkeren aandacht gevraagd voor de hoge kosten die stadsdelen maken om hierop te handhaven. “De verwijdering en opslag van één fiets kost gemiddeld €62,-, terwijl aan de eigenaar slechts €10,- -in de vorm van een ophaaltarief- wordt doorberekend. Het kost een stadsdeel dus gemiddeld €52,- om één foutgeparkeerde fiets te verwijderen. Een dure aangelegenheid, die uiteindelijk door alle Amsterdammers wordt betaald,” aldus Toonk. In het actieplan wordt daarom gepleit voor kostendekkendere tarieven. Het ophaaltarief voor een fout-of te lang gestalde fiets wordt verhoogd naar €25,- en het laten thuisbezorgen ervan €35,-. Uiteraard komen deze extra inkomsten volledig ten goede aan de fietsende Amsterdammers in de vorm van meer stallingsruimte.
De VVD heeft ook oog voor de werkende Amsterdammer. Zo biedt de gemeente gratis fietsgraveren. Hiermee kan je fiets gemakkelijk teruggevonden worden na diefstal of verwijdering door de gemeente. Deze service wordt echter alleen op woensdagen tussen 10.30 en 15.30 aangeboden. De VVD wil dat ook (fulltime) werkende Amsterdammers hier gebruik van kunnen maken en pleit voor een ruimer aanbod. Volgens De Bruijn zou het zou ook mogelijk moeten zijn om deze graveeracties in de avond te laten plaatsvinden.
Bro n: Dichtbij.nl
Nationaal Fietscongres: Fietsparkeren in diverse sessies
21 November aanstaande is het jaarlijkse Nationaal Fietscongres. Dit jaar zijn we te gast in Helmond. Het onderwerp fietsparkeren komt op dit evenement uiteraard aan bod. Bezoek bijvoorbeeld de parallelsessie van ProRail en Movares waarin wordt aangegeven dat fietsparkeren ook een katalysator kan zijn voor een mooi ingerichte openbare ruitme. Of discussieer mee over de oplossingsmogelijkheden om te handhaven. Klik hier voor meer informatie.