Veiliger en duurzamer onderweg dankzij slimmere auto's

dinsdag 23 april 2024

Auto's kunnen steeds meer door slimmer gebruik van informatie. Daarom gaat Nederland een samenwerking aan met de automerken Kia en Hyundai uit Zuid-Korea. Het doel is te kijken wat er mogelijk is om auto’s nog veiliger en duurzamer te maken.

 

Nederlandse gemeenten, provincies en het Rijk hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het beschikbaar maken van mobiliteitsdata, zoals informatie over waar scholen staan, waar milieuzones starten en wat de snelheidslimieten zijn voor allerlei wegen.

Nieuwe functies

Nederland heeft deze data zo goed op orde, dat Kia en Hyundai in ons land nieuwe functies gaan lanceren. De autofabrikanten zullen die functies ontwikkelen, met het doel auto’s veiliger en duurzamer te maken. Een paar voorbeelden:

  • De data van de matrixborden boven snelwegen worden gebruikt om weggebruikers te informeren over de actuele maximumsnelheden en de afsluiting of openstelling van rijstroken.  
  • De in Nederland beschikbare data wordt gebruikt om de auto’s waarschuwingen te laten geven voor naderende ambulances en bij het naderen van schoolzones.
  • Verder wordt gekeken of de batterijen van elektrische auto's als tijdelijke opslaglocatie kan worden gebruikt bij de stroomvoorziening van huizen.
  • Daarnaast wordt onderzocht of – en hoe – er in auto’s een systeem kan worden gebouwd, waardoor deze zichzelf kan aanmelden om toegang te krijgen tot een beperkt toegankelijk gebied. Een voorbeeld is dat er een paaltje automatisch naar beneden gaat.

Samenwerking met navigatie- en autofabrikanten

Nederland heeft inmiddels de intentieverklaring ondertekend in Zuid-Korea. De overeenkomst is een vervolg op het eerdere project Safety Priority Services. Bij dit project hebben verschillende navigatie- en autofabrikanten gezorgd dat hun gebruikers een waarschuwing krijgen wanneer ze een potentieel gevaarlijke situatie naderen, bijvoorbeeld als ze snel een file naderen of er een ambulance met zwaailicht in de buurt komt.

De data die Kia en Hyundai gaan gebruiken, zijn ook beschikbaar voor alle andere navigatie- en autofabrikanten en er staat geen financiële vergoeding tegenover. Dit betekent dat de samenwerking dus niet exclusief is.