Toekomstbestendige mobiliteitsplannen voor regio West-Brabant

maandag 10 februari 2025

Foto: Shutterstock

De Regio West-Brabant is een draaischijf met goederenstromen vanuit alle richtingen, tegelijkertijd spelen lokaal ook allerlei opgaven. Mobiliteit speelt een belangrijke rol in hoe de toekomst eruit gaat zien. Aan Raadhuis Advies om voor de komende jaren een plan te maken dat alle verschillende belangen en uitdagingen bij elkaar brengt.

Om de regio West-Brabant op mobiliteitsgebied toekomstbestendig te maken ging Raadhuis Advies in het voorjaar van 2024 aan de slag met het Meerjarig Multimodaal Mobiliteitspakket (MMMP). Samen met collega Gijs Hoekzema stond Gert Sanders aan de lat voor deze opdracht. “West-Brabant is het gebied rond Bergen op Zoom en Roosendaal”, schetst Sanders. “Vanuit het ministerie van I en W kwam de opdracht om een visie op mobiliteit te ontwikkelen voor de komende 10 tot 15 jaar. Deze opgave was er voor alle Brabantse regio’s, zo ook voor West-Brabant en er zat nogal wat haast achter. Samen met Twynstra Gudde en Studio Bereikbaar hebben wij dit opgepakt, met Raadhuis Advies verantwoordelijk voor het procesmanagement. We hebben gekeken naar wat er al ligt aan kaders en wat dat betekent voor mobiliteit. De grootste uitdaging was om alle partijen op één lijn te krijgen en de schaarse aanwezige capaciteit zo efficiënt mogelijk in te zetten. Dat is gelukt met behulp van alle betrokkenen. Afgelopen oktober hebben we het MMMP bestuurlijk vastgesteld.”

Verstedelijkingsafspraken en mobiliteitstransitie  

Bij het maken van het MMMP moesten veel parameters worden meegenomen. De regio heeft flinke verstedelijkingsafspraken gemaakt met rijk en provincie. Die nieuwe woningen moeten uiteraard bereikbaar zijn, liefst multimodaal. De provincie heeft mobiliteitstransitie immers opgenomen in haar beleid en de regio wil daar haar bijdrage aan leveren. Logistiek gezien is West-Brabant door de centrale ligging een draaischijf van goederenstromen, met de havens van Rotterdam en Antwerpen op korte afstand. Ook gaat er veel transport richting het oosten van het land en verder. Door het gebied liggen buisleidingen, ook een vorm van infrastructuur. En dan is er nog Moerdijk met een grote haven en een enorme opgave op het gebied van energie. 

Het MMMP vormt de basis van wat er de regio  de komende jaren gaat gebeuren en vormt de onderlegger voor het Regionaal Mobiliteitspakket (RMP). Hier mag Raadhuis Advies in 2025 mee aan de slag. In dit pakket worden concrete maatregelen en projecten ontwikkeld voor de regio en worden uiteindelijk samen met de provincie afspraken gemaakt over een financiële bijdrage. “Dat was altijd een jaarlijks terugkerend feestje, maar tegenwoordig kijken we meerdere jaren vooruit.”

Brede Welvaart

“We bekijken mobiliteit vanuit de principes van Brede Welvaart”, vertelt Sanders. “Want naast al die grote logistieke uitdagingen moet bijvoorbeeld de huisarts ook bereikbaar blijven voor bewoners in de regio.” Een toekomstbestendig mobiliteitssysteem moet alle facetten in zich herbergen. En er zijn nog meer zaken om rekening mee te houden. Er is in West-Brabant veel bedrijvigheid, daarvoor zijn personeel en studenten nodig, die wel op de plek van bestemming moeten komen. Plus dan nog de woningbouwopgave in Bergen op Zoom en Roosendaal.

Deze manier van werken, het denken vanuit de Brede Welvaart, is heel anders dan pakweg 15 jaar geleden, vindt Sanders. “Ja, toch wel. We bekijken alles veel integraler en de auto wordt, in elk geval in ons denken, minder dominant. We denken in gezamenlijkheid, het is niet meer ieder voor zich. Voor de kleinere kernen in de regio is het zaak de eigen bevolking te bedienen, maar ook te denken in het grotere belang. Op dat vlak hebben we een slag gemaakt.”

“In het RMP zal aandacht zijn voor de mobiliteitstransitie van Bergen op Zoom en Roosendaal. Dat houdt in dat we buslijnen willen verbeteren en gaan lobbyen voor betere spoorverbindingen. Verder beogen we snelfietsroutes tussen grotere kernen en gaan we voor een betere multimodale bereikbaarheid van bedrijventerreinen in de regio en het nieuwe ziekenhuis bij Roosendaal.”

Spin in het web

Een behoorlijke klus dus, die in juni 2025 voor een groot deel afgerond moet zijn. “Dat doen we samen met de provincie. We houden workshops , communiceren veel met de gemeenten en kijken hoe we samen de belangen kunnen vormgeven. Raadhuis Advies probeert gemeenten zo veel mogelijk werk uit handen te nemen, maar tegelijkertijd te prikkelen om mee te denken over deze gezamenlijke toekomst. Uiteindelijk zullen alle zeven gemeenten het RMP moeten goedkeuren. Wij zijn slechts vraagbaak en spin in het web.”
De Brabantse achtergrond van Raadhuis Advies helpt daar goed bij, denkt Sanders. “Onze medewerkers zijn betrokken. Naast dat we goed zijn in het aansturen van samenwerkingsverbanden, herkennen we de sfeer en we kennen de mensen, meestal letterlijk. Dat maakt ons een prettig bureau om mee samen te werken en om bij te werken!”