Het campagnebureau Scheepens | Your Creative Agency en het gedragsadviesbureau Shift Gedrag bundelen hun krachten om complexe gedragsvraagstukken aan te pakken.
Strategische samenwerking voor impactvolle gedragscampagnes
Quitter's Day - de tweede vrijdag van januari, vandaag dus - is de dag dat de meeste mensen normaliter hun goede voornemens opgegeven. Dat geldt niet voor Scheepens & Shift Gedrag: zij pakken door en presenteren hun gezamenlijke voornemen voor 2025 en verder: impactvolle, blijvende gedragsverandering. Dit voornemen gaat verder dan intenties; het is een belofte waarin al maanden van hard werk en samenwerking zijn gestoken.
De samenwerking richt zich op actuele maatschappelijke thema’s zoals duurzame mobiliteit, gezondheid en verkeersveiligheid, die hoog op de agenda staan. “De grote transities van deze tijd – zoals het verduurzamen van onze mobiliteit en de energietransitie – vereisen niet alleen technologische oplossingen, maar juist gedragsverandering die voortbouwt op doorzettingsvermogen.” zegt Roos Alink, directeur van Shift Gedrag. “Door onze samenwerking met Scheepens kunnen we gedragsinzichten sterker integreren in creatieve oplossingen. Wij leveren wetenschappelijke kennis, zij vertalen die in campagnes die echt aanspreken en het verschil maken.”
Creativiteit ontmoet wetenschap
Scheepens is al sinds 1973 een expert in de creatieve industrie en heeft zich bewezen met succesvolle campagnes. Shift Gedrag voegt wetenschappelijk onderbouwde gedragsstrategieën toe. “Onze samenwerking brengt een unieke mix van strategisch advies en creatieve uitvoering,” zegt Alt-Willem Spenkelink, mede-eigenaar van Scheepens. “We creëren niet alleen opvallende campagnes, maar zorgen ook dat ze daadwerkelijk gedragsverandering teweegbrengen.”
Eerdere successen
Deze samenwerking heeft zich al bewezen in succesvolle campagnes zoals ‘Eerst een plan’ voor de Gemeente Ede, waar sleutelfiguren uit de dorpen mensen opriepen om veilig en nuchter deel te nemen aan het verkeer. De campagne stimuleerde het onderlinge gesprek over het gewenste gedrag en zorgde voor een
significant effect op gewoontegedrag. Daarnaast werkten Shift en Scheepens al succesvol samen op de IkSwitch-campagne van SmartwayZ, Brabant gaat voor NUL verkeersslachtoffers van de Provincie Noord-Brabant en andere klanten.
Een toekomstgericht partnership
Scheepens en Shift Gedrag delen een visie: gedragsverandering wordt laagdrempelig en succesvoller door een samenwerking waarin creativiteit en gedragswetenschap elkaar versterken. Met deze unieke aanpak ondersteunen zij organisaties die gedragsvraagstukken willen oplossen en effectieve campagnes nodig hebben.