Bouw 'onder water' fietsenstalling begonnen
Het water tussen het station en de kade wordt veel weidser dan het nu is. Voor de ingang van de stalling worden robuuste materialen gebruikt. De binnenkant wordt licht en ruimtelijk met veel glas. Bij de Martelaarsgracht - het einde van de Nieuwezijds Voorburgwal - komt de ingang. Vanuit de stalling is een directe ingang naar de metro. Een deel van het Prins Hendrikplantsoen wordt afgegraven. Het stationseiland krijgt daardoor deels zijn eilanduitstraling terug.
Meer ruimte voor fietsers
De komende jaren wordt het stuk stad tussen het Stationsgebouw en het Damrak, van de Schreierstoren tot de Westertoegang helemaal vernieuwd. Er komt meer water, meer groen en meer ruimte voor fietsers en voetgangers. De Prins Hendrikkade tussen Damrak en Martelaarsgracht is autovrij; bussen en doorgaand autoverkeer zijn vorig jaar verhuisd naar de IJ-zijde
In totaal komen er 21.500 fietsparkeerplekken in dit gebied. Het uitgangspunt is dat zij zo snel mogelijk hun fiets kunnen stallen. Daarom komen er fietsparkeerplekken aan alle kanten van het station. Met de herinrichting krijgt een belangrijk gebied van de historische stad weer nieuwe allure. Lees meer over de historie van dit gebied.