Co-modaal carpoolen
Fileprobleem steeds groter
Ben je met de auto onderweg, dan is de kans groot dat je er alleen in zit. Gemiddeld telt de bezettingsgraad van een auto bij woon-werkverplaatsingen in Vlaanderen 1,10 inzittenden. Dit terwijl het fileprobleem steeds groter wordt.
Rittendeelsysteem
Ritten delen is dan ook een goed idee. Daarom ontwikkelde het VIM eerder al de smartphone applicatie CoCar: een rittendeelsysteem dat de voordelen van het klassieke carpoolen aanvult met het dynamische van een smartphone. Terwijl deze app. gedurende een periode van 2 jaar getest wordt, gaat het VIM van start met het Europese project NweRIDE.
Koppelen van systemen
NweRIDE wordt een platform dat de ritten van verschillende Europese rittendeelsystemen in real-time uitwisselbaar maakt en dat deze linkt aan informatie over het openbaar vervoer. “Europa moét evolueren naar meer co-modaliteit”, vindt Koen Valgaeren, algemeen directeur van het VIM. “Hiervoor zijn ondersteunende platformen nodig. Reis je nu bijvoorbeeld met het openbaar vervoer naar het buitenland, dan zijn de mogelijkheden vaak beperkt. Met NweRIDE integreren we internationaal carpoolen binnen een nieuw verplaatsingsmodel: ritten delen om die laatste kilometers naar je eindbestemming af te leggen.”
Co-modaal carpoolen
Ingrid Lieten, Vlaams minister voor innovatie: “Steeds meer mensen gaan verschillende transportmodi gebruiken om zich zo duurzaam en efficiënt mogelijk te verplaatsen. Het project NweRIDE past perfect binnen deze context. Want ook carpoolers hebben nood aan een geïntegreerde mobiliteitsoplossing om hun verplaatsingen te plannen.”
Kosten
De totale projectkost is geraamd op 2.033.000 euro, waarvan de helft gefinancierd wordt door Europese fondsen uit het programma Interreg IVB NWE. De andere helft wordt gedragen door de Europese projectpartners. NweRIDE gaat van start in de zomer van 2013. De eerste resultaten worden medio 2014 verwacht.