Columbiaanse startup ontwikkelt elektrische auto op windenergie
Onder de motorkap van de auto zijn onder andere verschillende windturbines te vinden. Die zijn nodig om de wind op te vangen en om te zetten in windenergie. Aan de voorzijde is dan ook een flinke hap uit de neus van de auto genomen. Hiermee wordt gezorgd dat de windstroom ook daadwerkelijk door de turbines gaat. Op die manier kan meer energie in de batterij worden gelaten tijdens de rit.
Actieradius
Met het gebruik van windenergie kan voor de Eolo de actieradius met zo’n tien procent worden vergroot. De actieradius op een volle batterij is 100 kilometer, maar door de wind te gebruiken kan dat oplopen tot 110 kilometer per uur. Omdat het huidige model een prototype betreft, zal dit in de toekomst veel meer worden. Daarvoor zijn onder andere betere batterijtechnieken nodig. Ook het opvangen van de wind en het omzetten in energie kan nog efficiënter in de toekomst. Ook de topsnelheid, die nu op 100 kilometer per uur ligt, kan nog omhoog in de toekomst.
Veiligheid
Op de techniek is door het bedrijf patent aangevraagd. Vooralsnog is het echter wel de vraag of de auto zoals deze nu is ook navolging zal krijgen. Voor het gebruik van windenergie is een grote hap in het midden van de neus van de auto nodig. Experts betwijfelen of de auto daardoor veilig genoeg is om op de openbare weg mee te rijden. Dit behoeft daarom dus ook nog verder onderzoek. Of windenergie zich naast remenergie en zonne-energie zal nestelen is dus voorlopig nog de vraag.
Bron: www.elektrischeauto.nl