Coronavirus heeft invloed op autoproductie
Vooral de productie van elektrische voertuigen kan ernstige problemen ondervinden door de maatregelen die in China genomen worden om verspreiding van het virus te voorkomen. Niet alleen in China maar ook in Europa en Noord-Amerika zijn inmiddels besmettingen geconstateerd. Om verdere verspreiding te voorkomen heeft de Chinese overheid het openbare leven in veel grote steden (tijdelijk) vrijwel volledig platgelegd.
Door de maatregelen blijven ook veel autofabrieken in China gesloten. De Chinese overheid had al besloten om het Chinees nieuwjaar met 3 dagen te verlengen, waardoor fabrieken en toeleveranciers minimaal 3 dagen langer gedwongen zijn hun deuren gesloten te houden. Dit treft bijvoorbeeld ook accufabrikanten. Tesla besloot de nieuwe fabriek van het merk in Shanghai zelfs een week langer gesloten te houden.
IHS Market hanteert 2 scenario's. In het eerste scenario zijn de gevolgen beperkt blijven, en een scenario waarin de gevolgen erger zijn en de Chinese autofabrieken tot halverwege maart gesloten blijven. 11 van de 31 provincies op het Chinese vasteland hebben aangekondigd dat fabrieken een week langer gesloten moeten te blijven. In deze provincies wordt normaal gesproken tweederde van de Chinese voertuigen geproduceerd. Bij een sluiting tot 10 februari houdt dit in dat er 350 duizend voertuigen minder geproduceerd worden vergeleken met de normale situatie. Bij een sluiting tot half maart is het verschil nog groter, namelijk een productieverlies van 1,7 miljoen voertuigen.