Detailhandel Nederland niet tegen plaatsen van laadpalen
Thomas da Silva Rosa, secretaris Europa bij Detailhandel Nederland, wijst erop dat de detailhandel inclusief het MKB, vaak al zelf het initiatief voor een laadpaal neemt. Zo zijn bijvoorbeeld alle IKEA’s er standaard mee uitgerust. Het laat zien dat de detailhandel daarin goed naar zijn klanten luistert. “Wanneer wij merken dat er vraag naar is, zouden we in onze eigen voet schieten wanneer we daaraan niet tegemoetkomen.” Waar Da Silva Rosa moeite mee heeft, is de one size fits all aanpak in het Europese besluit over de laadpalen, dat onderdeel vormt van het grotere besluit ‘Schonere energie voor alle Europeanen’. Een winkelcentrum in een yuppenbuurt met veel Tesla’s is niet te vergelijken met een winkelcentrum in een buurt met sociale woningbouw waar je amper elektrische auto’s ziet. Toch worden ze op door deze Europese regelgeving één hoop gegooid.
Da Silva Rosa vreest dat Nederland mogelijk het braafste jongetje in Europese klas wil zijn en dus verder zal gaan als wat nu is aangenomen. “Dat is echter nergens voor nodig, de markt kan dit prima zelf regelen.” Hij benadrukt dat Detailhandel Nederland niet tegen laadpalen an sich is en stoort zich aan de berichtgeving waarin die suggestie wordt gewekt.