Het toevoegen van laadpauzes verdubbelt de effectiviteit van het slim laden van elektrische auto’s. Dat concluderen wetenschappers van de Universiteit Utrecht en TU Delft op basis van nieuw onderzoek. De meeste auto’s ondersteunen laadpauzes, maar enkele automodellen kunnen dit niet goed. De onderzoekers vinden dat álle elektrische modellen met laadpauzes om moeten kunnen gaan. Het verplicht stellen van technische slim-laden-eisen kan volgens hen helpen.
Slim laden effectiever met laadpauzes
Meer ruimte
Elektrische auto’s worden steeds vaker ‘slim’ opgeladen. Dat wil zeggen: alleen op momenten wanneer er veel ruimte is op het stroomnet en bij lage stroomprijzen. Slim laden voorkomt dat het stroomnet overbelast raakt én het is goed voor de portemonnee. Op drukke of dure uren moet dan de laadsnelheid worden verminderd, en het laden moet ook gepauzeerd kunnen worden om maximaal van het laden te profiteren.
Bij gepauzeerd laden, hoeft er niet geladen te worden bij hoge stroomprijzen. Volgens de onderzoekers zorgt slim laden met laadpauzes dan voor een twee keer zo grote kostenwinst ten opzichte van traditioneel laden. Ook zorgen laadpauzes voor meer ruimte op het elektriciteitsnet, omdat er plaats is voor twee keer zoveel laadpalen vergeleken met slim laden zonder laadpauze. Verder blijkt dat bij laadpauzes de elektrische auto’s een twee keer zo grote rol gaan spelen in het balanceren van het elektriciteitsnet. Bovendien merkt de gebruiker hier niks van: de auto is nog steeds volgeladen bij vertrek.
Minimale laadsnelheid
Bij slim laden is de minimale laadsnelheid vaak 4 kilowatt, omdat alle elektrische automodellen dan goed kunnen omgaan met slim laden. Volgens de onderzoekers komt deze laadsnelheid echter overeen met de gemiddelde piekvraag van ongeveer 2 huishoudens, ook op de ongunstige momenten. Dit betekent dat 4 kilowatt eigenlijk een relatief hoge laadsnelheid is. Nu wordt nog weinig gebruik gemaakt van laadpauzes, omdat sommige – vooral oudere – automodellen dan ‘in slaap vallen’ en vervolgens niet verder kunnen laden. Daarom wordt nu in veel gevallen een minimale laadsnelheid gebruikt met slim laden, ook bij automodellen die wel kunnen omgaan met laadpauzes. In Utrecht is gepauzeerd laden in de praktijk getest op laadpalen van projectpartner We Drive Solar.
Momenteel zorgen steeds meer autofabrikanten ervoor dat hun automodellen goed om kunnen gaan met laadpauzes, en wordt er gewerkt aan de implementatie van een beter communicatieprotocol. Het is echter nog geen verplichting dat elektrische auto’s om moeten kunnen gaan met een lagere laadsnelheid of met laadpauzes. Zodra dat wel het geval is, is slim laden nóg effectiever in het vrijhouden van het stroomnet.