Eurail lanceert digitaal treinticket voor 33 landen
Eurail lanceert een mobiele Global Pas, waardoor treinreizigers gemakkelijker, flexibeler en zonder papieren ticket kunnen reizen door de 33 Europese landen. Marketingmanager Nienke Geudeker: “Ik denk dat onze oplossing als goed voorbeeld kan dienen voor grensoverschrijdende ticketing in het reguliere ov.”
Eurail, het bedrijf achter de Interrail Pas, heeft zowel de Eurail en Interrail Global Pas beschikbaar als mobiele pas. Via één app kunnen reizigers hun reis plannen, de ingangsdatum wijzigen en de ticketcontrole in de trein regelen.
Het coronavirus heeft de ontwikkeling van het nieuwe digitale pas niet in de weg gezeten, gaat ze verder. “Het is een lang beslistraject geweest, omdat alle aandeelhouders (meer dan 35 spoorwegmaatschappijen uit 33 landen, red.) ook meewerkten en moesten beslissen. Het zijn onzekere tijden, dat klopt, maar we wilden geen innovatie op de plank laten liggen.”
Sterker nog: de lancering komt misschien juist wel op een goed moment, denkt Geudeker. “Bij ons kunnen reizigers tot elf maanden van tevoren hun ticket kopen en in november starten we een nieuwe promocampagne. Dus dan kunnen reizigers alvast hun tickets boeken voor de zomer van 2021. Zeker in onzekere tijden is het handig om de startdatum te kunnen wijzigen of het ticket om te kunnen ruilen. Ook moeten alle conducteurs in de verschillende landen ermee kunnen werken en eraan wennen.”
Pilot in Italië
In aanloop naar deze lancering, startte Eurail afgelopen juli alvast in Italië met de Italië Pas. Medewerkers van het bedrijf reisden zelf alvast met de digitale pas, om te onderzoeken of alles werkt en wordt begrepen. Geudeker: “Dat ging, ondanks de corona, gewoon zoals gepland. Zo hebben we er nog een aantal kinderziektes uit kunnen halen, voordat we tot de wereldwijde lancering overgingen.”
De digitale pas is nu in webshop van Eurail te krijgen en zal in 2021 ook via de partners te koop zijn, zoals NS International. Ook het papieren ticket zal nog gewoon te gebruiken zijn. “We zagen in Italië dat 92 procent van de reizigers voor de mobiele pas koos, en 8 procent het bij de papieren pas hield. Natuurlijk is er altijd een groep reizigers die het jammer vindt als de oude pas verdwijnt.” Een datum om de papieren variant uit te faseren is er nog niet.
Oplossing voor regulier ov?
De grote kracht achter het ticketingsysteem is dat meer dan 35 spoorwegmaatschappijen commitment hebben getoond bij de ontwikkeling ervan, vertelt Geudeker. Een ontwikkeling die in het reguliere personenvervoer vooralsnog uitblijft. Ze ziet wel veelbelovende ontwikkelingen in het reguliere personenvervoer. “Ik heb de afgelopen maanden nog nooit zoveel berichten voorbij zien komen over nieuwe, internationale verbindingen. En bovendien wordt 2021 het European Year of the Rail. Ik denk dat onze oplossing wel een voorbeeld kan zijn van grensoverschrijdende ticketing. Alle spoorwegen zijn bij ons betrokken, dus ze hebben de kennis al in huis.”