Van downloaden naar aanbevelen: hoe werf je en behoud je gebruikers voor je fietsapp?

maandag 2 december 2024

Fietsapps en -platforms zijn waardevolle tools voor beleidsmakers. Ze leveren data op, bijvoorbeeld 'Floating Bike Data' of feedback van fietsers op fietsroutes, en ze kunnen gebruikt worden om mensen te stimuleren om (vaker) te fietsen. Dit helpt beleidsmakers om fietsgedrag beter te begrijpen en zo betere beslissingen te nemen voor ruimtelijke planningsvraagstukken, verkeersmanagement en onderhoud.

Het is echter een uitdaging om gebruikers te werven en te behouden in een markt met miljoenen apps, waaronder honderden fietsapps. In dit artikel bespreken we aanbevelingen en overwegingen voor beleidsmakers bij het inzetten van een fietsapp.

Fietsapps zijn er in alle soorten en maten. In een eerder artikel, geschreven in 2021, kwamen we al uit op bijna 50 voorbeelden van apps die fietsers voor, tijdens of na hun reis kunnen gebruiken, allemaal met verschillende doeleinden. Denk aan apps die routeadvies geven, jouw sportieve prestatie vastleggen, jouw fietsrit belonen, je sneller groen geven of inzicht geven in beschikbare fietsparkeerplekken.

In het EU-gefinancierde project MegaBITS werken steden en regio’s met ambitieuze fietsplannen, (Kopenhagen, Hamburg, Le Havre, provincie Antwerpen, provincie Overijssel, Zwolle en Enschede) samen aan slimme fietstoepassingen. Al deze partners zijn van plan om in hun stad of regio een fietsapp in te zetten, met als doel om door middel van het ophalen van Floating Bike Data beter inzichtelijk te krijgen waar fietsers fietsen en welke maatregelen getroffen moeten worden voor de fietser. Het inzetten van fietsapps roept echter bij de MegaBITS-partners de vraag op: hoe zorg je ervoor dat (potentiële) fietsers je app weten te vinden en deze gaan en blijven gebruiken?

Het uit de marketingwereld afkomstige AARRR-model (zie onderstaande afbeelding) biedt goede handvatten om dit vraagstuk verder uit te diepen. Aan de hand van dit model geven we per stap een aantal aanbevelingen en overwegingen, als uitkomst van een workshop over fietsapps met het MegaBITS-team, voor beleidsmakers die fietsapps willen inzitten.

Figuur 1: het AARRR-model en de kernvraag per stap

Acquisition

De uitdaging in de acquisitiefase zit hem in het aan de man brengen van de app: hoe zorg je, in het woud van (fiets)apps, dat mensen juist jouw fietsapp weten te vinden? Een te brede focus en het niet duidelijk maken van de voordelen van de app kan dit proces in de weg staan. Aanbevelingen en overwegingen die hierbij helpen zijn:

  • Denk na over de doelgroep(en) waar de app op gericht moet zijn. Hoe beter je deze in beeld brengt, hoe gerichter je de marketing kan insteken en hoe beter je kan monitoren of je gebruiksdoelen worden bereikt. Daarnaast is het van belang om te bedenken bij wie je de verantwoordelijkheid neerlegt over het bereiken van de juiste doelgroep en het gewenste aantal gebruikers (opdrachtgever, maker van de app, communicatiebureau).
  • Afhankelijk van de doelgroepen die je wilt aanspreken, kun je nadenken over je communicatiestrategie. (Digitale) gerichte campagnes werken goed voor veel doelgroepen, maar denk ook aan het samenwerken met lokale (fiets)organisaties, werkgevers in de regio of het inzetten van een aantal ‘ambassadeurs’.
  • Communiceer helder wat de voordelen van de app zijn. Dit kunnen de overkoepelende, beleidsmatige voordelen zijn, zoals een beter inzicht in fietsgedrag of het beter monitoren van fietsveiligheid, of de voordelen die direct de fietser adresseren (‘whats in it for me?’), bijv. het ontvangen van beloningen voor het fietsen. Maatwerk in de communicatie is wenselijk.

Activation

In de activatiefase draait het erom dat gebruikers een goede eerste ervaring hebben, zodat ze zullen blijven terugkomen (denk aan een snel registratieproces, eenvoudige bediening, duidelijke communicatie van de voordelen). De volgende aanbevelingen en overwegingen dragen bij aan een goede eerste ervaring:

  • Een simpele en gebruiksvriendelijke onboarding zorgt voor een goede eerste kennismaking met de app. Door de juiste instellingen voor te bereiden en het aanmaken van een account makkelijk te maken, beperk je het aantal gebruikers dat snel zal afhaken. 
  • Communiceer duidelijk over privacy en geef gebruikers controle over hun data om deze weer in te trekken.
  • Bied de mogelijkheid aan om de app aan te passen naar de voorkeuren van de gebruiker.

Retention

Hoe zorg je ervoor dat gebruikers terug blijven komen? Tijdens het gebruik van de app kunnen gebruikers weinig toevoegde waarde ervaren of kunnen ze snel hun motivatie verliezen om de app te gebruiken. De volgende aanbevelingen en overwegingen kunnen helpen:

  • Moedig interactie aan tussen gebruikers om een gevoel van gemeenschap te creëren, bijvoorbeeld door het organiseren van groepschallenges of het mogelijk maken om een gemaakte rit met vrienden te delen.
  • Bouw functies in die gebruikers gemotiveerd houden, zoals uitdagingen en beloningen.
  • Maak het eenvoudig voor gebruikers om feedback te geven en pas de app aan op basis van hun input.
  • Enerzijds helpt het eenvoudig houden van de interface en functies om de drempel zo laag mogelijk te houden voor gebruikers en het doel van de app duidelijk te maken (KISS: Keep It Simple, Stupid). Anderzijds kan het integreren van functies uit andere apps (denk aan Schwung voor sneller groen) de app een grotere relevantie geven.

Referral

Actieve gebruikers spelen een belangrijke rol in het aantrekken van nieuwe gebruikers. Een slechte ervaring van gebruikers kan dit in de weg zitten. Daarnaast zijn er zo veel apps, waarom zou een gebruiker specifiek deze aanbevelen? In deze stap zijn de volgende aanbevelingen en overwegingen van belang:

  • Stimuleer gebruikers om de app aan anderen aan te bevelen door middel van beloningen voor het werven van nieuwe gebruikers. Denk aan het uitgeven van punten voor gebruikers die de app aanbevelen of het opzetten van groepschallenges die het aanbevelen van de app stimuleren.
  • Maak het eenvoudig om de app te delen (bijvoorbeeld door het beschikbaar maken van een QR-code) of om prestaties en routes te delen op sociale media om de zichtbaarheid van de app te vergroten.   

Bovenstaande aanbevelingen en overwegingen bieden nuttige richtlijnen om in het proces mee te nemen bij het ontwikkelen en implementeren van een fietsapp. Een standaard blauwdrukaanpak bestaat echter niet, en de juiste keuzes hangen af van de specifieke context en doelen.

Het MegaBITS-project (2023 - 2026) wordt gefinancierd vanuit het Interreg Noordzee Regio Programma en  omvat ruim 25 projecten in 5 landen. Provincie Overijssel is lead partner van dit project en vormt samen met gemeente Zwolle en gemeente Enschede één van de vijf implementatieregio’s. Benieuwd naar de ontwikkelingen? Abonneer je op de nieuwsbrief of volg het project op LinkedIn!