GroenLinks Rotterdam wil pick-ups uit woonwijken weghouden
GroenLinks Rotterdam wil af van grote voertuigen in woonwijken. De fractie wil auto's zoals een RAM 1500, Ford F-150 en andere pick-ups niet meer tegenkomen in woonwijken. Ze hebben daar meerdere redenen voor.
Het is niet zo dat je in Nederland om komt van de hoeveelheid pick-ups. Toch zijn de auto's onder bepaalde doelgroepen populair, bijvoorbeeld aannemers. Naast dat het voertuig vaak groter is dan een "normale" auto, is ook de grootte van de brandstofmotor groter dan de gemiddelde weggebruiker. Voor GroenLinks Rotterdam zijn dit beide redenen om het voertuig uit woonwijken te weren.
Vooral kinderen zijn de dupe van een pick-up, volgens GroenLinks: "Uit Amerikaans onderzoek naar “The Front Blind Zone” – de blindenhoek – blijkt dat maar liefst dertien kinderen vóór een pick-up truck op de straat kunnen zitten voordat een bestuurder dit opmerkt. Veel ouders maken zich daarom zorgen over pick-up trucks in hun woonwijken." Naast dat de pick-up dus onveilig is en weinig zicht in de blindenhoeken heeft, nemen ze ook veel ruimte in beslag. De auto houdt op openbare parkeerplaatsen bijvoorbeeld meer plekken bezet dan een gemiddelde auto. "In de APV staat dat het verboden is een voertuig dat langer is dan 6 meter of hoger dan 2,4 meter te parkeren op de weg voor woningen of bedrijfsgebouwen. De populaire Dodge RAM 1500 (2022) die steeds vaker in Rotterdam is 2.084 mm breed en 6.142 mm lang - zonder trekhaak. Parkeervakken in Rotterdam zijn gemiddeld 5 meter lang. Grote voertuigen bezetten daarom standaard 2 parkeervakken." Aldus GroenLinks Rotterdam.
Het gaat de fractie niet om de veiligheid alleen, ook de luchtkwaliteit verslechterd dankzij de pick-ups in Rotterdam. De grootte van de brandstofmotoren van de pick-up is aanzienlijk groter dan die van een gemiddelde auto. Hierom vraagt GL het college van burgemeesters en wethouders om een analyse van de luchtkwaliteit na de groei van het aantal grote voertuigen zoals de pick-up en andere SUV's in Rotterdam.