Eind december heeft de gemeente Groningen haar allereerste laadpaal voor elektrische auto's geïnstalleerd, volledig beheerd door de gemeente zelf. Met deze stap kiest de gemeente ervoor om meer controle te hebben over zowel de levering als de locatie van de laadpalen.
Groningen neemt het heft in eigen handen bij de plaatsing laadpalen
In het verleden werden de laadpalen geplaatst door een commerciële partij. Echter, aan het begin van dit jaar heeft de gemeente besloten af te stappen van dit concessiemodel. Sindsdien zijn er maar liefst tweehonderd aanvragen voor een laadpaal binnengekomen, waarvan er honderdvijftig voldoen aan de gestelde voorwaarden. Daarnaast worden nog veertig palen die oorspronkelijk door de voormalige concessiehouder zouden worden geplaatst, met voorrang behandeld.
Snelle uitbreiding laadpalen
Het netwerk van openbare laadpalen zal de komende jaren worden uitgebreid met ongeveer drie- tot vijfhonderd nieuwe palen. "Wat ons betreft gaat de pauzeknop eraf en gaan we meer en sneller palen plaatsen waardoor de overstap naar een elektrische auto makkelijker wordt", licht wethouder Philip Broeksma van Energietransitie de plannen toe op de officiële website van de gemeente.
Woonwijken en bedrijventerreinen
In de Visie Openbare Laadinfrastructuur Groningen 2025 heeft de gemeente duidelijk gemaakt dat ze streeft naar een snelle overgang naar emissievrij vervoer. Een essentiële voorwaarde hiervoor is de aanwezigheid van een uitgebreid netwerk van openbare laadpalen in zowel woonwijken als op bedrijventerreinen.
Bron: Gemeente Groningen