Helft e-rijders ongerust over tekort aan laadpunten
Het gebruik van een enkele laadpas moet ook verbeterd worden, zo zegt 41 procent van de respondenten. Opvallend is dat 77 procent van de respondenten thuis een laadpunt heeft, terwijl meer dan de helft (55 procent) een laadpunt op het werk ter beschikking heeft. Uit het onderzoek blijkt dat 61 procent van de mensen zonder laadpunt thuis een standaard stopcontact gebruikt om hun elektrische auto op te laden, wat kan leiden tot veiligheidsproblemen zoals overbelasting van stopcontacten en kabels.
Volgende stap
“Elektrisch rijden is de toekomst van mobiliteit. De industrie bevindt zich momenteel op het kruispunt van een mobiliteits- en energietransitie. Dit komt mede dankzij de populariteit van elektrisch rijden. De volgende fase gaat vooral over opschaling. Wij zijn klaar om EV-laden met slimme oplossingen naar een volgend niveau te tillen en zo een groter publiek te bedienen”, zegt Sytse Zuidema, CEO bij NewMotion. "Bij NewMotion willen we de drempels voor elektrisch rijden verlagen. Om e-mobiliteit toegankelijker te maken moet de gehele industrie zich ontwikkelen naar een hoger niveau. Samenwerkingen tussen alle partijen in de energietransitie moeten verbeteren, specifiek die tussen autofabrikant en bedrijven die laadoplossingen voor e-auto's maken."
Een portemonnee vol laadpassen
Gemiddeld gebruikt een bestuurder van een e-auto 2,5 laadpassen en 15 procent heeft zelfs vijf of meer passen. Gebruikers in Frankrijk bezitten de meeste laadpassen (gemiddeld 3,48 stuks), gevolgd door Duitsland (3,37) en het Verenigd Koninkrijk (3,19). Duidelijkheid over de prijzen voor het laden is een belangrijk onderwerp, zo zeggen de respondenten. Twee op de vijf respondenten zeggen tenminste één situatie te hebben meegemaakt waarbij de uiteindelijke prijs van een laadsessie anders bleek te zijn dan de prijs die vooraf werd aangegeven door het laadpunt.