In Amstelveen moet je betalen voor laadplekken
“We doen dit omdat het eerlijker is, om misbruik van het gratis parkeren te voorkomen en beter gebruik van de laadpalen mogelijk te maken”, zegt wethouder Floor Gordon. Sinds de eerste laadpalen in Amstelveen verschenen was parkeren op die plekken gratis. “Dat was vooral om elektrisch rijden te stimuleren. Gelukkig komen er steeds meer elektrische auto’s. Daarmee groeit ook de vraag naar laadplekken, een vraag waar we als gemeente graag aan tegemoet komen vanwege duurzaamheid en schone mobiliteit”, aldus Gordon.
Nieuwe situatie
Maar de situatie is nu veranderd, zo vindt de wethouder. “We hebben inmiddels meer dan tweehonderd openbare laadplekken in Amstelveen en hebben dus te maken met een nieuwe situatie. We vinden het onwenselijk dat we een tweedeling krijgen in Amstelveen, waar e-rijders gratis kunnen blijven parkeren op laadplekken en rijders van een benzine- of dieselauto moeten betalen.” Bovendien is gebleken dat elektrische auto’s langer op laadplekken geparkeerd staan dan nodig is voor het opladen. Het instellen van een parkeertarief op laadplekken maakt het gebruik van openbare laadpalen efficiënter. De aanpassing gaat ook gelden voor laadplekken in blauwe zones. E-rijders parkeren daar vanaf 1 januari volgens de geldende parkeerduur.
Wennen
E-rijders worden geïnformeerd door stickers op de laadpalen. Zoals iedere wijziging in het parkeerbeleid hanteert de gemeente een wenperiode van twee weken. Overtreders krijgen tot half januari eerst een waarschuwing. “We voeren op steeds meer plekken betaald parkeren in voor de leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid van onze wijken. De nieuwe realiteit vraagt om een aanpassing van het verouderde beleid”, zo besluit Gordon.