Ook in Den Haag gaat de maximumsnelheid op veel straten omlaag naar 30 kilometer per uur, net als in bijvoorbeeld Amsterdam. "De belangrijkste reden is om de verkeersveiligheid te vergroten. We zien de ongevalsstatistieken omhooggaan, maar willen als stadsbestuur naar nul verkeersdoden”, aldus wethouder Arjen Kapteijns.
Ook Den Haag zet in op '30 kilometer per uur'
De afgelopen twee jaar heeft de gemeente, samen met de hulpdiensten en de HTM,110 straten in Den Haag geselecteerd voor een snelheidsverlaging naar 30 km/u, met focus op aanrijdroutes en gevaarlijke plekken. In 2023 waren er 13 dodelijke verkeersongelukken in de stad, waarvan 9 op 50 km/u-wegen, en meer dan 2500 verkeersslachtoffers.
Bij snelheidsverlagingen wordt vaak ook de straat heringericht, bijvoorbeeld met slingers, klinkers of als fietsstraat. Grote projecten (boven 2,5 miljoen euro) vragen goedkeuring van de gemeenteraad, maar het aanwijzen van 30 km/u-straten is een collegebevoegdheid.
In 2025-2026 komen straten zoals de Gentsestraat en Van Hogenhoucklaan aan de beurt. Sommige belangrijke wegen, zoals de Javastraat, blijven 50 km/u vanwege hun veilige inrichting en belang voor hulpdiensten. Uiteindelijk wordt 70% van de Haagse wegen 30 km/u, een stijging van 5% ten opzichte van april 2024.