Perfect zicht en een goede oriëntatie ver vooruit onder alle omstandigheden. Dat biedt de oriëntatieverlichting met geprojecteerde lichtlijnen van Epeon. Het bedrijf gaat er binnenkort de markt mee op.
Iedereen veilig onderweg met geprojecteerde wegmarkering
Ronald van der Voort, oprichter van Epeon, kreeg het idee voor het concept tijdens een regenachtige zondagavond toen hij op de snelweg reed en door de slecht zichtbare wegmarkering amper zag hoe de weg liep. “Op dat moment ontstond het idee om met duidelijke lichtlijnen de weg beter zichtbaar te maken.” De oplossing is volgens zijn collega Bart-Jan van Bragt het beste te omschrijven als oriëntatieverlichting, die een oplossing biedt voor vraagstukken op het gebied van verkeersveiligheid, mobiliteit, duurzaamheid en natuurlijk oriëntatie. “Daarbij is ons motto: Iedereen – automobilist, fietser en voetganger – veilig onderweg. Dat begint met perfect zicht en een goede oriëntatie ver vooruit onder alle omstandigheden.” Van Bragt legt vervolgens uit waarom de oplossing ook duurzaam is: “Het systeem is zeer energiezuinig en kan prima functioneren op alleen solar en heeft dan geen bekabeling nodig. Bovendien is het goed toepasbaar in buitengebieden met kwetsbare flora en fauna, omdat het nauwelijks lichtvervuiling of strooilicht geeft.”
Verder ontwikkelen
Het systeem schakelt in bij invallende duisternis en schakelt af wanneer het weer licht wordt. Ook bevat het een dimregime. Daarnaast wil Epeon gaan werken met kleurschakeringen bij verschillende temperaturen om bijvoorbeeld fietsers op die manier te waarschuwen als het glad is.
Vooralsnog richt Epeon zich vooral op doorgaande fietspaden in buitengebieden. Van der Voort legt uit hoe het systeem werkt: “We projecteren groene lichtlijnen op de rand van de weg of het pad zodat de contouren daarvan door het hoge contrast tussen pad en berm goed zichtbaar zijn. We gebruiken daarvoor speciaal ontwikkelde optica om te zorgen voor een uniforme en gelijkmatige lichtverdeling en om de lijnlengte in te stellen. We kunnen eveneens gebogen lijnen maken, waarmee we een bocht kunnen aanlichten. Op deze manier ontstaat extra comfort en veiligheid, waardoor meer mensen gaan fietsen en dat draagt weer bij aan de sociale veiligheid en aan het mobiliteitsvraagstuk.”
De oplossing is ook goed te combineren met de conventionele ledverlichting. Van Bragt: “Je schakelt dan bijvoorbeeld om elf uur ’s avonds de ledverlichting uit en gaat over naar ons systeem. Je behoudt dan een goede oriëntatieverlichting.”
Recreatieparken
De oriëntatieverlichting kan worden toegepast in het publieke domein, maar ook in het private domein, bijvoorbeeld bij recreatieparken. Van Voort: “Dit najaar gaan we het product toepassen op een recreatiepark in Zuid-Limburg.” Ook is het bedrijf in gesprek met twee gemeenten om daar binnenkort het project te testen op een fietspad van circa 500 meter. Van Voort: “De uitkomsten helpen ons vervolgens het product nog verder te verbeteren.”