Uit onderzoek van Rijkswaterstaat blijkt dat circa honderd viaducten en bruggen op Nederlandse snelwegen mogelijk kampen met een verzwakte constructie. Het gaat specifiek om kunstwerken met een zogenoemde tand-nokconstructie, die extra kwetsbaar kunnen zijn. De oorzaak hiervan ligt mogelijk in de versnelde aantasting van de stalen wapening in het beton door strooizout. Rijkswaterstaat heeft dit bevestigd naar aanleiding van berichtgeving in De Telegraaf.
Rijkswaterstaat: versnelde aanpak verzwakte snelwegviaducten en -bruggen
Versnelde aanpak van prioritaire kunstwerken
Van de honderd mogelijk verzwakte viaducten en bruggen in Nederland zijn er zeventien aangemerkt als prioriteit. Deze locaties worden versneld geïnspecteerd en, waar nodig, aangepakt. Onder de prioritaire kunstwerken bevinden zich het viaduct Kamperhoekweg op de A6, de bruggen over de Naardertrekvaart op de A1, het Prins Clausplein (A4/A12) en het viaduct Tolsestraat op de A15. Om de veiligheid van weggebruikers te waarborgen, neemt Rijkswaterstaat tijdelijke maatregelen, zoals het plaatsen van ondersteuningsconstructies.
Een recent voorbeeld is het A12-knooppunt Velperbroek bij Arnhem, waar sinds december zwaar vrachtverkeer is geweerd vanwege de kwetsbare tand-nokconstructie. Hier worden de komende maanden ondersteuningsconstructies geplaatst. Deze maatregelen zijn noodzakelijk om instortingsgevaar te voorkomen, zoals in december 2022 bij de Nelson Mandelabrug in Zoetermeer. Deze brug over de A12 werd toen plotseling afgesloten en ontmanteld vanwege scheuren in de constructie.
Minister Madlener: “Veiligheid staat voorop”
Minister Barry Madlener van Infrastructuur benadrukt dat veiligheid de hoogste prioriteit heeft. Hij noemt de situatie een “tegenvaller” en spreekt van een nieuwe onderhoudsuitdaging. “Het is een nieuwe opgave in onderhoud, maar ik ben blij dat we de risico’s nu hebben geïdentificeerd en kunnen ingrijpen om de wegen veilig te houden,” aldus de minister. Hoewel er volgens hem geen direct gevaar is voor weggebruikers, zijn er wel ingrepen nodig om risico’s verder te minimaliseren.
De totale kosten van de operatie zijn nog niet bekend. Wel is duidelijk dat de werkzaamheden overlast voor het verkeer zullen veroorzaken. Rijkswaterstaat verwacht dat inspecties en onderhoudswerkzaamheden de komende maanden doorgaan. Weggebruikers worden intussen geïnformeerd over mogelijke omleidingen en vertragingen.