Hoe ziet Nederland er in 2050 uit? Als het aan Antea Group ligt, zijn de steden en regio’s leefbaar en ook goed bereikbaar voor iedereen. “Daarvoor moet je nu investeren in het renoveren en vervangen van verouderde infrastructuur. We moeten een robuust en geavanceerd wegen-, water- en spoorwegennetwerk krijgen, waarbij veiligheid, kwaliteit, efficiëntie en duurzaamheid de standaard zijn”, aldus Dennis Jansen, Adviesgroepmanager bij Antea Group. Op een andere manier samenwerken en de inzet van nieuwe technologieën zijn daarbij essentieel.
‘Samenwerken is essentieel voor een bereikbare en leefbare omgeving’
De Nederlandse infrastructuur is inmiddels op leeftijd; er zit een grote vervangingsopgave aan te komen. Maar de financiële middelen en de personele capaciteit zijn beperkt, wat dit tot een complexe opgave maakt. “Die complexiteit is echt een uitdaging. Wanneer doe je wat? In welke volgorde en met welke prioriteit? Daar moeten goede keuzes in worden gemaakt binnen een realistisch tijdsframe”, aldus Jansen.
De infrastructurele keten
De infrastructurele keten bestaat niet alleen uit Rijkswaterstaat, maar ook uit provincies, waterschappen, gemeenten, en andere publieke en private partijen. “We hebben allemaal belang bij een robuuste infrastructuur – of we nu voor ons werk ergens heen moeten, of een dagje shoppen of op visite gaan. Voor mobiliteit is een goede infrastructuur nodig”, gaat hij verder. “Daarbij moeten veiligheid, kwaliteit, efficiëntie en duurzaamheid voorop staan. Er is veel geld mee gemoeid en we moeten deze opgaven op een verantwoorde manier uitvoeren.”
Aanpak
Jansen vindt dat de vervangingsopgave die er nu ligt vanuit een veelzijdige blik bekeken moet worden: “We moeten andere samenwerkingsvormen kiezen, niet alleen maar voor de standaard opdrachtgever-opdrachtnemer-relatie gaan. Zo werken wij bij Antea Group met softwarebedrijven samen en zetten wij nieuwe technologieën in. Automatisering en digitalisering zijn sleutels om deze complexe opgave het hoofd te bieden.” Voor deze aanpak is onder andere inzicht in de assets nodig, moet een slimme prioritering gemaakt worden door de opgave te clusteren en zo mogelijk te spreiden over een langere periode en moet een zorgvuldige afweging gemaakt worden wat de juiste maatregel is: onderhouden, renoveren of vervangen. Tegelijkertijd is het nodig om de assets tijdens de werkzaamheden veilig en beschikbaar te houden. Volgens Jansen moeten we daar nu mee aan de slag gaan. “We moeten onze infrastructuur duurzaam en veerkrachtig houden. Door slimme technologische oplossingen in te zetten, winnen we veel data in, kunnen we sneller en efficiënter data-analyses uitvoeren en passend advies geven. We besparen hiermee veel tijd en geld.”
Nieuwe technologieën
Volgens Jansen onderscheidt Antea Group zich met het gebruik van nieuwe technologieën en innovaties van de concurrentie. Het bedrijf zet onder andere drones en de robothond Spot in om inspecties uit te voeren op moeilijk bereikbare plekken, zodat de veiligheid van het personeel wordt vergroot. Het voordeel is ook dat er geen wegen of vaarwegen afgesloten hoeven te worden – hoogwerkers of pontons zijn niet nodig voor de inspectie. “Met behulp van AI-technologie kunnen we nu automatisch verschillende schadebeelden herkennen – zoals scheuren, ontbrekend materiaal, corrosie”, zegt hij. Ook plaatst Antea Group bijvoorbeeld sensoren op een kunstwerk om de levensduur ervan continu te monitoren. Het gaat hierbij om het plaatsen van sensoren die de kwaliteit van het object meten. Een voorbeeld hiervan, is het Stephensonviaduct in Leeuwarden. “Dit is een zogenaamd Smart Bridge-concept. Met sensoren en algoritmes laten we het viaduct zelf zijn restlevensduur voorspellen. Hierdoor kunnen we slimmer én effectiever investeren in het beheer en onderhoud ervan. Nieuwe
technologieën gaan ons werkveld transformeren”, aldus Jansen.
Motto
Het motto van Antea Group is om Nederland bereikbaarder en leefbaarder te maken. “Daarvoor is het belangrijk om de opgave maakbaar te maken”, gaat hij verder. “Met maakbaar bedoel ik dat er zo min mogelijk overlast is, en het moet realistisch zijn met de beschikbare capaciteit van mensen.” De komende jaren gaat er volgens Jansen veel kennis verloren door de vergrijzing. “Straks moeten we met dezelfde hoeveelheid mensen, meer werk gedaan krijgen. Dat is nogal wat als je bedenkt dat er in Nederland meer dan 3700 bruggen, viaducten en andere kunstwerken zijn. Je kunt niet zomaar half Nederland dichtgooien."
Trots
Het ingenieurs- en adviesbureau werkt dagelijks met opdrachtgevers, beheerders en aannemers. “Door de beste samenwerkingsvormen te kiezen, gedeelde belangen te stimuleren en passende (datagedreven) oplossingen te bieden, zorgen we voor echte verbinding én resultaat”, besluit Jansen. “We blijven onszelf daarnaast continu ontwikkelen, we blijven pionieren en innoveren. Daar zijn we trots op!” Dit levert volgens hem een grote bijdrage aan een toekomst waarin iedereen veilig, efficiënt en duurzaam kan reizen en prettig kan leven en werken.