Laten we elkaar niet gek maken
Hebben we geleerd van de coronapandemie? Lege agenda’s en alle tijd om na te denken. Toch zijn we al vrij snel teruggevallen in onze oude gewoonten. We plannen onze agenda’s weer vol en sluiten weer aan in de file. Het gedrag aanpassen blijkt toch niet zo eenvoudig te zijn. Met Gertjan Hanckmann van adviesbureau Kragten blikken we terug en kijken vooruit naar het nieuwe jaar.
Er gebeurt zoveel in de wereld, wordt het allemaal niet teveel, vraagt Hackmann zich hardop af.
“Binnen gemeenten wordt aan veel zaken tegelijkertijd gewerkt. De capaciteit van de gemeentes is echter niet oneindig. Altijd maar rennen van het ene overleg naar het andere. Vergaderen kost veel tijd. Ik zie steeds meer uitval door burn-outs. Kan het allemaal niet eenvoudiger? We willen teveel en daardoor doen we te weinig. We zijn alleen maar aan het overleggen, verantwoording afleggen en regelgeving aan het volgen. Vervolgens kom je niet meer toe aan je echte werk. Gemeenten vragen ook veel van ons als adviesbureau. Die druk op elkaar leggen mag wel wat minder. Laten we elkaar minder gek maken en niet elke keer een poging willen doen om het wiel opnieuw uit te vinden.”
Het goede voorbeeld
“Hebben we geleerd van de coronacrisis? Het lijkt er niet op. We vallen terug in oude patronen. De files zijn weer net zo lang of zelfs nog langer geworden vergeleken met de periode voor de coronapandemie. Terwijl we lege agenda’s voor onze neus hadden en tijd van nadenken om ons werk slimmer en efficiënter aan te pakken. Gedragsverandering blijkt uitermate moeilijk te zijn. Bij gemeenten is het thuiswerken geen onderdeel geworden van een structureel beleid, terwijl ze het goede voorbeeld zouden moeten geven, vind ik.
Of neem de congressen, beurzen en bijeenkomsten. Nog steeds starten deze om negen of tien uur, waardoor bezoekers de files moeten trotseren om op tijd aanwezig te zijn. Waarom beginnen ze niet om bijvoorbeeld twaalf uur tot een uur of acht in de avond om de spitsuren te mijden?”
Dit artikel is afkomstig uit het Trendboek Mobiliteit 2023. U kunt Trends 2023 hier gratis lezen.
Luister naar elkaar
“We leggen steeds meer verbindingen met andere vakgebieden door onze integrale aanpak. Deze relaties onderhouden is een belangrijk onderdeel van ons werk en daar lenen deze bijeenkomsten zich natuurlijk uitstekend voor. Nieuwe ontwikkelingen blijven me inspireren, zoals de mobiliteitshubs, het aanpakken van vervoersarmoede en de impact van een juiste doelgroepenbenadering. Goed luisteren naar elkaars behoeften opent deuren.
Wel moeten we als verkeerskundigen en adviseurs bij Kragten duidelijker maken wat we doen en gemeenten hierin beter meenemen. Ik vind dat er nog te weinig aandacht is voor verkeersveiligheid en zie te weinig urgentie bij de overheid om daarin serieuze stappen te maken. Omdat wij verkeerskundigen geen marketeers zijn, kunnen wij die urgentie niet goed verkopen. Neem bijvoorbeeld de fietsverlichtingcampagne. Met een dergelijke campagne alleen kom je er niet. Voor de fabrikant is er werk aan de winkel, want deze moet ervoor zorgen dat de verlichting niet zo snel stuk gaat. Kijk naar de autogordel en -verlichting. Die gordel vergeet je tegenwoordig niet meer, omdat je bij het instappen en wegrijden gewaarschuwd wordt en de verlichting automatisch aangaat. Dat zet je aan het denken. Zetten we in op verandering in gedrag of op verandering in de techniek?
Bij Kragen speelt gedragsbeïnvloeding een integrale rol in onze advisering en dat begint al op beleidsniveau, zowel bij verkeersveiligheid- als mobiliteitsbeleid. Ook in 2023 zullen we alle fases in onze projecten integraal aanpakken voor een haalbaar en schaalbaar effect.”