Maastricht is vier elektrische vrachtfietsen rijker
In de proef krijgen deelnemers die een e-cargo bike kopen of leasen voor dagelijks gebruik in, van of naar Maastricht, 4.000 euro van de aanschaf vergoed. Het onderzoeksteam van het project LEVV-LOGIC (dat de inzet van lichte elektrische vrachtvoertuigen onderzoekt) van de Hogeschool van Amsterdam evalueert de drijfveren en ervaringen van de deelnemende ondernemers. Ook zijn de fietsen voorzien van GPS-trackers waarmee het gebruik in de praktijk gemonitord wordt. Susanne Balm, projectleider van LEVV-LOGIC, sprak de deelnemende ondernemers.
Koffiebranderij en theepakkerij Blanche Dael
Blanche Dael wil bijdragen aan het verduurzamen van stadslogistiek. Een kantoormedewerker haalt dagelijks producten voor de webshop op bij de winkel in de binnenstad. Voorheen gebeurde dit met een bestelbus, nu met de vrachtfiets. Ondernemer Charles Ubachs benoemt de voordelen: “In de stad is de fiets sneller en wendbaarder. Je ervaart minder last van het verkeer, hoeft niet te zoeken naar een parkeerplek en rijdt gemakkelijk een plein op. Een bijkomend voordeel is dat de fiets positieve aandacht oplevert. Je ziet niet vaak dit soort vrachtfietsen in Maastricht.”
Studentenontzorger Jules Maastricht
Jules Maastricht levert verschillende diensten aan studenten, waaronder huisvesting. Voor Jules is efficiëntie de belangrijkste reden om de elektrische vrachtfiets uit te proberen. De fiets wordt ingezet voor het bezorgen van pakketjes, klein meubilair en onderhoud en reparatieklussen. Dit scheelt veel autoritten. “De fiets is verrassend handig en ruim: er kan ook een lamp of wc in“, vertelt Karin van der Ven van de organisatie. Sinds de komst van de vrachtfiets is de beslissing om een extra bestelbus aan te schaffen uitgesteld. Wel mist Van der Ven een overdekte, bewaakte, betaalbare stalling voor de vrachtfiets.
PP Events met fietsende clown Pipo Pé
Peter van Helvert treedt op als clown Pipo Pé. Voorheen ging hij altijd met de bestelbus naar zijn klanten. De vrachtfiets bevalt hem echter uitstekend en wordt inmiddels dagelijks gebruikt. Net als Jules Maastricht, mist Van Helvert bewaakte stallingen waar de vrachtfiets in past. “Kan de gemeente hier een rol in spelen?”, vraagt hij zich af. De fiets levert hem wel extra bekendheid en een goede uitstraling op. Het draagt bij aan zijn imago. Ook op straat krijgt hij leuke reacties: “Ik tover een glimlach op het gezicht van voorbijgangers.”.
Thuiskapper HairVisit
Ook voor thuiskapper Noël Wilmes van HariVisit is uitstraling belangrijk, evenals het gebruik van milieuvriendelijke producten. Voorheen ging hij altijd met de auto van klant naar klant. Wilmes is enthousiast over de fiets. “Rondfietsend zie ik meer van de omgeving en het geeft mij een vrij gevoel”. In de eerste twee weken van de proef heeft hij zijn auto geen een keer gebruikt. Hij zou graag een zonnepaneel integreren op de fiets om onderweg energie op te kunnen wekken.
Eindrapportage
Het doel van de pilots is het onderzoeken van de meerwaarde en haalbaarheid van de inzet van elektrische vrachtfietsen voor bedrijven in diverse branches. Wanneer meer bedrijven overstappen op kleine en zero-emissie vervoersmiddelen, draagt dit bij aan een schonere, beter bereikbare stad voor inwoners en bezoekers. In maart 2018 zal een rapportage verschijnen met de resultaten. Mede op basis hiervan bekijkt Maastricht Bereikbaar of en hoe er een vervolg aan de pilots wordt gegeven.
Emissievrij bevoorraden
In de BeterBenutten-regio's Zwolle-Kampen, Twente en Stedendriehoek werd op 6 december een soortgelijke actie gestart, met als doel met als doel het emissievrij bevoorraden van de binnenstad in 2025.
Lees meer: Vrachtfietsactie stimuleert emissievrijbevoorraden
Door Susanne Balm, projectleider LEVV-LOGIC