Steeds meer mensen kiezen voor deelvervoer. De afgelopen twee jaar is niet alleen het aantal deelauto’s, maar ook het aantal deelscooters en deelbakfietsen gegroeid. De Gemeente Amsterdam geeft de komende maanden vergunningen voor nog eens 1.200 deelscooters en 750 deelbakfietsen die worden verspreid door de hele stad.
Meer deelscooters en deelbakfietsen in Amsterdam
Volgens de gemeente biedt deelvervoer veel voordelen. Het is makkelijk en voordelig, het aanbod is groot, het is duurzaam en goed voor de luchtkwaliteit. Zo wordt de stad schoner. Ze zijn een goed alternatief voor de auto en vullen het openbaar vervoer aan. Bovendien komt er parkeerruimte vrij op straat. Die ruimte wordt dan gebruikt voor voetpaden, fietspaden en groen.
Per wanneer?
Check en GO Sharing krijgen een vergunning om vanaf 1 april 1.200 deelscooters aan te bieden. Deelbakfietsaanbieder BAQME mag vanaf 16 juni 750 bakfietsen aanbieden.
Vaste parkeerplekken
Een nadeel van deelvervoer is parkeeroverlast. Met name bewoners ervaren overlast van het parkeren van de deelscooters. De gemeente wil samen met de aanbieders op allerlei manieren de parkeeroverlast verminderen. Zo komen er straks meer vaste parkeerplekken, waardoor de deelscooters niet overal meer mogen worden neergezet.