Mobiliteitsnetwerken in GIS helpen beleidsvoornemens te vertalen naar uitvoering
Hoeveel beleidsplannen worden er gemaakt zonder concreet uitvoeringsprogramma? Het is te lastig, of er is onvoldoende budget om alle beleidsvoornemens te vertalen in concrete uitvoeringsprojecten. Bovendien is het natuurlijk ook lang niet altijd efficiënt om voor een relatief kleine aanpassing een hele weg open te gooien. Daarom eindigen veel beleidsplannen met een zin als “de uitvoering nemen we mee in het onderhoud.” Helaas eindigen hiermee de beleidsvoornemens regelmatig. Het blijkt in de praktijk lastig om de informatie uit de beleidsplannen integraal mee te nemen met het uitvoeren van onderhoud en vervanging van verhardingen.
In een nauwe samenwerking tussen onze afdelingen Mobiliteit en Geodatamanagement ontwikkelden we daarom een instrument om beleidsuitgangspunten te koppelen aan beheerpakketten. De loop-, fiets-, OV- en wegennetwerken - en de beleidsvoornemens die daarmee samenhangen zijn hiermee eenvoudig te koppelen aan de beheerpakketten van de gemeente. Een wegbeheerder kan daardoor met een paar drukken op de knop de planning vanuit het wegbeheer over de netwerkkaarten leggen. Hierdoor is direct inzichtelijk of bij beheer- en onderhoudswerkzaamheden nog extra beleidswensen meegenomen moeten worden, zoals een ander profiel, fietsvoorzieningen of een aanpassing van de overgangssituatie. Wanneer de beheerplanning en beleidsvoornemens tijdig aan elkaar gekoppeld worden is er vaak ook nog voldoende tijd om eventueel benodigde extra financiën vrij te maken voor de functionele aanpassingen.
Dit voorbeeld van gemeente Heusden laat zien hoe we de netwerken openbaar toegankelijk maken, zodat ook inwoners, adviseurs en andere belangstellende eenvoudig toegang hebben tot de mobiliteitsnetwerken van de gemeente.
Hiermee wordt “de uitvoering nemen we mee in het onderhoud” geen belofte, maar een feit.