Open source fietsdataplatform als uniforme analysetool
De bijeenkomst vindt plaats op 24 februari van 10.00 tot 13.00 uur. U kunt zich opgeven voor de bijeenkomst van het CROW-fietsberaad in Utrecht, Fietsberaad Vlaanderen te Brussel of de online webcast. U kunt zich aanmelden via de linkjes.
Centrale database
Aanleiding voor de ontwikkeling van de centrale dataopslag, is dat gemeenten nu nog vaak hun eigen systeem hanteren. “Zeker bij grensoverschrijdende ontwikkelingen (beleid/studies) is het dan lastig de data te vinden, uniform te krijgen en te analyseren”, legt Jurgen de Haan, projectmanager Verkeer en Vervoer bij CROW, uit. “In een uniforme database kan men makkelijker data uitwisselen en datatools van derden gebruiken.”
In het fietsdataplatform wordt alle data gestandaardiseerd, waardoor eenvoudiger standaardapplicaties voor visualisatie en analyse kunnen worden ontwikkeld. “We verzamelen onder meer cijfers over intensiteiten, snelheden, routes, parkeerplaatsen en –bezetting”, aldus De Haan. Maar in eerste instantie focussen CROW-Fietsberaad en Fietsberaad Vlaanderen zich op telcijfers van fietsen. “Dan pas kun je gericht maatregelen nemen, onderbouwd met cijfers. En dat laatste vinden bestuurders natuurlijk ook belangrijk, die willen ook weten waar en hoeveel kosten worden gemaakt en wat dat oplevert.”
Goede fietsdata
De ontwikkeling van het fietsgebruik biedt veel mogelijkheden, meent de projectmanager Verkeer en Vervoer. “Een fiets stoot niets uit, rijd niet snel iemand dood, is gezond, neemt weinig plaats in, wordt vaak in Nederland geproduceerd in tegenstelling tot auto’s, kost geen fossiele brandstoffen, noem maar op. Kortweg: er zijn veel partijen die belang hebben bij goede fietsdata als basis voor goed fietsbeleid”.
Tijdens de bijeenkomsten op 24 februari wordt een demo gegeven van het platform en worden voorbeelden getoond van mogelijke datatoepassingen. Welke toepassingen hieruit kunnen ontstaan, hangt af van hoe volledig en betrouwbaar de aangeleverde gegevens zullen zijn. “Wij zijn voor een open source systeem: als je je registreert kun je data halen en brengen. Bikeprint en Veloviewer bijvoorbeeld geven nu al inzicht in het fietsverkeer”, besluit De Haan van het CROW.