OV-bedrijven niet winterklaar

donderdag 7 oktober 2010
timer 2 min
OV-bedrijven niet klaar voor extreem winterweer Een gebrekkige voorbereiding van het gros van de OV-bedrijven op extreme weersomstandigheden leidt tot onnodige vertraging en hoge kosten, stelt Goudappel Coffeng. Het stilleggen van het stedelijk en regionaal openbaar vervoer dreigt dit jaar weer te gebeuren, als de weersomstandigheden zich herhalen. 
OV-bedrijven niet winterklaar


Techniek en strooiroutes


Dit stellen Hendrik Bouwknegt en Martijn Ebben, adviseurs bij Goudappel Coffeng. De oorzaak ligt deels in de techniek. Als een tramwissel vol aangekoekte sneeuw ligt, kan hij niet meer worden bediend. Bouwknegt: “Het stilleggen van het vervoer hangt daarnaast af van de strooiroutes. Als deze niet overeen komen met busroutes, is het onmogelijk voor bussen om te blijven rijden.”

Complex


De complexiteit van de organisatie en de aansturing van het huidige OV door verschillende partijen creëert problemen. Besluiten kunnen niet direct worden doorgevoerd. Daarnaast is er enorm bezuinigd op reservechauffeurs en –materieel, waardoor extra mankracht ontbreekt. Volgens Ebben moeten provincies en vervoersbedrijven zich realiseren dat het niet effectief is om miljoenen te investeren in de techniek voor situaties die zich zelden voordoen en niet op lange termijn zijn te plannen.

Nooddienstregeling


Ebben: “Bevroren wissels en rails zijn te omzeilen door bij vrieskou door te blijven rijden. Ook 's nachts. Er moet worden nagedacht over slecht weerscenario's, zoals een nooddienstregeling. Aan de hand hiervan moet een actie- en communicatieplan worden ingericht en getest.” Er moet een voorbeeld worden genomen aan de NS die zijn winterdienst test op 10 oktober. “Om de vervoerder te stimuleren moet de provincie als opdrachtgever ophouden om niet gereden ritten te betalen. Dat betekent een ontzegging van 60 procent van de inkomsten. Vervoerders doen er dan alles aan om dit niet mis te lopen”, aldus Bouwknegt. Als de vervoerder geen goed product levert, moet de opdrachtgever daarnaast compensatie voor de reizigers verlangen. Stedelijke vervoerders passen een dergelijke compensatieregeling tot nu toe nauwelijks toe.

Meer over dit onderwerp leest u in Verkeer in Beeld Magazine #6.

Lees ook: 'Maatregelen winterbestendige spoorwegen' 
 

Terug naar overzicht nieuws >>>