Pilot nauwkeuriger informeren bij wegwerkzaamheden
Pilot in Noord-Holland
Met de gegevens uit de pilot kunnen weggebruikers exact geïnformeerd worden over het tijdstip van het afsluiten en weer openstellen van een weg bij wegwerkzaamheden en evenementen. De pilot heeft aangetoond dat de nieuwe werkwijze goed uitvoerbaar is voor alle betrokken partijen. Wegbeheerders onderzoeken nu hoe een landelijke uitrol uitgevoerd kan worden.
Van planning naar real-time gegevens
Op dit moment wordt de informatie over de hinder bij wegwerkzaamheden gegeven op basis van planningsinformatie. Dit heeft als nadeel dat de informatie niet correct is als de uitvoering van de werkzaamheden niet volgens de planning verloopt. Voor een weggebruiker is het vervelend om omgeleid te worden voor wegwerkzaamheden die al klaar zijn of onverwacht stil te komen staan. Dit probleem kan opgelost worden door met real-time gegevens te werken.
Nieuwe werkwijze getest
In de pilot in Noord-Holland is een nieuwe werkwijze getest waarbij de aannemer per e-mail een melding doorgeeft aan de wegbeheerder op het moment dat hij de weg afsluit of weer vrijgeeft. Deze melding wordt vastgelegd in het registratiesysteem van de wegbeheerder en direct doorgegeven aan NDW voor verspreiding van deze informatie naar de aanbieders van verkeersinformatie. Zij kunnen de weggebruikers hierover informeren via navigatiesystemen, app’s, radio en andere media.
Resultaten pilot
Tijdens de pilot is gebleken dat de gekozen werkwijze relatief eenvoudig in te voeren is voor wegbeheerders en aannemers. De nieuwe werkwijze vraagt wel om een aanpassing in de bedrijfsvoering, maar deze is niet ingrijpend. Het verzenden en verspreiden van de berichten verliep in de pilot geheel volgens plan. Wel bleek uit de evaluatie dat de aannemers beter met SMS-berichten kunnen werken dan met e-mails. Deze wijziging wordt doorgevoerd.
Van pilot naar landelijke uitrol
De positieve resultaten van de pilot zijn voor de wegbeheerders reden om te gaan onderzoeken hoe een landelijke uitrol uitgevoerd kan worden. Zij gaan met elkaar bepalen voor welke wegen en voor welke werkzaamheden, op basis van te verwachten verkeershinder, zij real-time informatie gaan leveren. Zij doen dit in overleg met de aanbieders van verkeersinformatie, zoals ANWB, TomTom en VID.