Project: "Smog Free Bicycle"

maandag 9 oktober 2017
timer 2 min
“Dit gaat over de droom van schone lucht”, vertelt ontwerper en kunstenaar Daan Roosegaarde over zijn nieuwste project: de 'Smog Free Bicycle'. Zijn ontwerpstudio lanceerde het concept van een luchtzuiverende deelfiets begin juni in China. En daar zijn ze enthousiast: China's grootste deelfietsprogramma Ofo werkt inmiddels met de ontwerpstudio samen. Het prototype moet eind 2017 klaar zijn.

Aanleiding

Omdat Roosegaarde een pop-up-ontwerpstudio in Shanghai heeft, komt hij vaak in aanraking met de Chinese, vervuilde lucht. Dat bracht hem op het idee om de strijd met smog aan te gaan met zijn Smog Free Project. In eerste instantie bestond dat nog uit de Smog Free Tower en de Smog Free Jellewery. In juni is hier de Smog Free Bicycle aan toegevoegd.

 

Fijnstofreductie

Gezamenlijk moeten deze Smog-Free-toepassingen een substantiële bijdrage leveren aan een betere luchtkwaliteit. Doelstelling is  om de fijnstof in Chinese steden met 10 tot 30 procent te reduceren. Het Smog Free Project slaat goed aan, zegt Roosegaarde. “Men erkent het smogprobleem en wil het serieus aanpakken. Er zijn bijvoorbeeld goede workshops, waar heel veel nieuwe ideeën gegenereerd worden.”

 

Methode

Samen met deelfietsprogramma Ofo ontwikkelt Studio Roosegaarde nu de hightechfiets Smog Free Bicycle. “We willen hiervoor een toestel op de fiets monteren dat waarschijnlijk op het stuur komt te zitten. Dit onderdeel trekt omringende lucht aan, waarbij een filtertechniek in beweging komt die fijnstofdeeltjes verwijdert en schone, gezonde wind in de gezichten van fietsers blaast”, legt Roosegaarde uit.

 

De prijs van schone lucht

Het project bevindt zich nu nog in de ontwikkelfase, maar Roosegaarde wil zo snel mogelijk opschalen en uitbreiden. Hoeveel dat gaat kosten, weet hij niet precies. “Maar wat betreft de baten kan ik zeggen: wat is de prijs van schone lucht? Het is een innovatie, er zijn nog geen andere fietsen die de lucht zuiveren. Het proces gaat stap voor stap: upgrading reality noemen we dat.”

 

Uitbreiding

Zou de luchtzuiverende fiets ook kans maken in Nederland? “Jazeker”, zegt Roosegaarde beslist. “Ook in Nederland hebben we last van luchtvervuiling en het is natuurlijk bij uitstek een fietsland.” Maar ook uitbreiding naar Londen of Parijs is goed mogelijk, verklapt de ontwerper. Over een verdere uitrol wordt binnenkort  mogelijk meer bekend.


Door: Guus Puylaert. Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld #4 van 2017.

Foto: Studio Roosengaarde