Slimme laadpalen in 21 Nederlandse gemeenten
Staatssecretaris Van Veldhoven: “Elektrisch rijden wordt het nieuwe normaal. Ik wil daarom niet alleen meer laadpalen, maar ook slimmere. Deze laadpalen zijn de toekomst. Ze ontlasten het stroomnet, benutten groene stroom beter en maken het laden van je auto nog voordeliger. Het laden van je elektrische auto moet net zo makkelijk worden als het laden van je mobiele telefoon.”
Buffer
De aan de slimme laadpaal gekoppelde auto slaat het overschot aan duurzaam opgewekte stroom op. Vervolgens wordt op piekmomenten de stroom teruggeleverd aan het net. Door de auto als buffer te gebruiken, kan groene stroom efficiënter worden ingezet en wordt het elektriciteitsnet ontlast.
Innovatie
Alle elektrische auto’s kunnen laden aan de slimme laadpalen. Voor een aantal automodellen, zoals de Nissan Leaf en de Renault Zoe, is het nu al mogelijk om groene stroom op te slaan en elektriciteit terug te leveren aan het net. De eerste slimme laadpleinen zijn in 2020 klaar voor gebruik.
Twintig laadpleinen
In de gemeente Utrecht verschijnen in totaal twintig nieuwe laadpleinen. Wethouder Victor Everhardt: “Naar schatting rijden er in Utrecht 12.000 elektrische auto's rond in 2020. Om deze auto's allemaal te kunnen laden zijn er ongeveer 1600 laadpunten nodig. De laadpalen die op deze pleinen komen te staan zijn geschikt om lokale duurzaam opgewekte stroom in deelauto's op te slaan en later terug te geven aan het elektriciteitsnet.”