SRE kiest voor hoogwaardig busvervoer

vrijdag 9 juli 2010
timer 3 min
SRE verkiest hoogwaardig busvervoer boven tram Het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) besloot deze week dat er een hoogwaardig busvoertuig gaat rijden op het netwerk voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer in de regio Zuidoost-Brabant. Het besluit voor de bus, en tegen de tram, is gebaseerd op vergelijkend onderzoek en een marktconsultatie. 
SRE kiest voor hoogwaardig busvervoer


Onderzoek wijst op bus


Het SRE baseert haar keuze op een vergelijkend onderzoek naar vier voertuigtechnieken en een marktconsultatie. Het advies vanuit beide onderzoeken is unaniem: kies voor een hoogwaardig busvoertuig. De keuze voor een tram (of ander railvoertuig) is nu, én in de toekomst, niet verstandig.

Een hoogwaardige bus


Een hoogwaardige bus is volgens alle marktpartijen een passende oplossing op HOV1: de verbinding Meerhoven – Eindhoven Airport – binnenstad Eindhoven, HOV2: de verbinding Nuenen – Station Eindhoven – HTCE en andere toekomstige HOV-assen in de regio. Dit geldt zowel nu als in de toekomst. Een HOV-voertuig is snel, comfortabel en betrouwbaar en rijdt frequent. De beschikbare gelden voor HOV en het reguliere openbaar vervoer worden volgens de marktpartijen het meest efficiënt en effectief ingezet met een hoogwaardige bus.

Geen tram


Een tram is veel duurder, zowel in aanleg als in exploitatie. Gezien het aantal reizigers in de regio, zowel het huidige aantal als het toekomstige reizigerspotentieel, is een tram financieel niet haalbaar. Daarnaast is een tram minder flexibel en minder eenvoudig te combineren met het bestaande busvervoer. Het SRE heeft dan ook besloten geen extra subsidie te verstrekken voor extra investeringen die te maken hebben met, of voorbereiden op, een tram.


Onderzoek voertuigkeuze


Twee onafhankelijke onderzoeken hebben tot deze eenduidige conclusie geleid. Onder begeleiding van het SRE en de gemeenten Eindhoven en Nuenen is in juni 2009 een vergelijkend onderzoek gedaan naar vier voertuigtechnieken: Hybride bus, Phileas, trolleybus en tram. De uitkomsten van het onderzoek zijn verwoord in 'Voertuigkeuze 2de as HOV'.

Marktconsultatie


Naast dit rapport bestond er behoefte aan inzichten van de markt. Daarom heeft het SRE samen met de gemeenten Eindhoven en Nuenen in de eerste helft van 2010 een marktconsultatie gehouden. De marktconsultatie is gepubliceerd op nationale en internationale websites voor Europese aanbestedingen. Een breed scala aan marktpartijen heeft gereageerd. De partijen hadden kennis en ervaring op het gebied van exploitatie van openbaar vervoer, leveringen van voertuigen en bouw van infrastructuur.
Het doel van de marktconsultatie was inzicht verkrijgen in welke techniekkeuze – zoals hoogwaardige bussen, trams of lightrail – onder welke voorwaarden en passend bij het ambitieniveau en randvoorwaarden van HOV door marktpartijen haalbaar en realistisch wordt geacht. Het inzicht had betrekking op het gehele toekomstige HOV-netwerk regio Zuidoost-Brabant.

Terug naar overzicht nieuws >>>