Testmodel nieuwe Amsterdamse metro

dinsdag 19 oktober 2010
timer 2 min
    In de metrowerkplaats van GVB in Diemen is een testmodel van de nieuwe metro van Amsterdam gepresenteerd. De bouwer van de metro's, Alstom, heeft de metro tot in detail nagebouwd. 
Testmodel nieuwe Amsterdamse metro

 

Testfase


Het interieur wordt de komende periode getest door verschillende toekomstige gebruikers. Daarna kan de definitieve metro gebouwd worden. Amsterdam krijgt in 2012 nieuwe moderne metro's. Het gaat om 23 zesdelige metro's voor de bestaande metrolijnen. De metro is met veel aandacht voor de reiziger ingericht. Dit uit zich in extra brede stoelen (20 procent breder dan in tram en bus), meer deuren en brede gangpaden om sneller in- en uit te stappen en goede klimaatregeling.

Eerste metro met LED


Daarnaast zien reizigers door een elektronische routekaart precies waar de metro zich bevindt. Digitale schermen attenderen reizigers op de overstapmogelijkheden bij elke halte. De metro is geheel doorloopbaar en de vloer sluit goed aan op het perron. Bij het ontwerp is ruim aandacht geschonken aan de sociale veiligheid. Camera's, spreekverbindingen en de transparante inrichting zijn hier voorbeelden van. De nieuwe metro is de eerste ter wereld die volledig is uitgevoerd met duurzame LED-verlichting. De metro is mede hierdoor milieuvriendelijk en door het lage geluidsniveau één van de stilste metro's ter wereld.

Planning


De eerste nieuwe metro wordt afgeleverd in het voorjaar van 2012 en gaat na een half jaar testen de \"zilvermeeuw\" metro vervangen die al vanaf 1976 in dienst is. Doordat de nieuwe metro's langer zijn, zal ook de reizigerscapaciteit met circa 50 procent toenemen.

Bron: Infrasite.nl
 

Terug naar overzicht nieuws >>>