Twee geluidswerende innovaties krijgen eigen proeftraject
Elisabeth Post, gedeputeerde van Noord-Holland, en Yde Hamstra, hoofd van het bureau Milieu van Zuid-Holland, maakten de vier finalisten en de twee winnaars bekend op de bijeenkomst van het Platform WOW, de provincies Noord- en Zuid-Holland, het Infra Innovatie Netwerk en RVO Nederland.
Aanleiding voor het project is de wetenschap dat herrie over twintig jaar het grootste milieuprobleem zal zijn, stelde Jan Harm Brouwer, taakteamtrekker Lucht en Geluid bij de provincie Zuid-Holland. Verkeerslawaai is de belangrijkste bron van geluidshinder. Die hinder is te verminderen door het plaatsen van geluidsschermen, maar die zijn duur en vormen en visuele barrière. Dat was reden om door middel van het SBIR-programma van RVO Nederland op zoek te gaan naar marktpartijen met innovatieve oplossingen. Een onafhankelijke jury selecteerde daaruit twee winnaars.
Whisstone ZV
De Whisstone ZV van 4Silence is een verdere ontwikkeling van de al bestaande Whisstone, maar dan speciaal gericht op het reduceren van het laagfrequente geluid van zwaar verkeer. Het is een diffractor naast de weg die het geluid van de banden in opwaartse richting afbuigt. De jury prijst als voordeel dat het om een vinding gaat die geen obstakel vormt omdat de diffractor zich op gelijke hoogte als de weg bevindt. Een nadeel is volgens de jury de beperkte geluidvermindering van 2,5 tot 3 dB. De provincie Zuid-Holland gaat de Whisstone ZV toepassen op de N223 bij De Lier, een weg met veel vrachtverkeer.
GeluidVangrail
De GeluidVangrail van Movares is een corrosiebestendige metaalplaat waarmee de geleiderail langs de weg aan de onderzijde wordt dichtgemaakt, zodat er geen geluid onderdoor komt. De geluidsreductie is 5 dB. Het is een eenvoudig en nauwelijks zichtbaar middel – volgens Movares een kwestie van ‘vandaag bestellen, morgen ophangen’ – dat effectief is doordat het dicht op de weg zit. De jury prijst het als een slimme uitvinding, die zeer kostenefficiënt is bij plaatsing en onderhoud. Nadeel is dat toepassing alleen mogelijk is op plaatsen waar geleiderails staan. De provincie Noord-Holland zal de vinding beproeven op de N208 bij Haarlem.
De andere twee finalisten waren de geluidsrail van Metadecor, een geluidsscherm met plantengroei dat geïntegreerd is met een geleiderail, en het diffractorscherm van Altena, dat het geluid van het band-wegcontact afbuigt door middel van ribbels van kunststof of metaal.
Door Maurits van den Toorn