Update verkeersmanagement: Nieuwe middelen, nieuwe mensen
Wat is de stand van zaken binnen het programma Talking Traffic? Minister van Nieuwenhuizen: “De landelijke uitrol van intelligente verkeerslichten loopt nu volop. Naar verwachting zijn er eind dit jaar ruim 800 iVRI’s operationeel die data uitsturen en ontvangen. Serviceproviders werken aan verdere uitbreiding van dienstverlening. Zo ontvangen weggebruikers op steeds meer plaatsen individuele informatie over bijvoorbeeld maximum- en persoonlijke adviessnelheden, actueel beschikbare parkeerplekken, brugopeningen, incidenten, wegwerkzaamheden en filestaarten.
Cora van Nieuwenhuizen, minister IenW: "Hoe richten we de samenwerking en techniek op verbeteringen in verkeersveiligheid, bijvoorbeeld het digitaal zichtbaak maken van scholen?"
Er lopen ook twee pilots met prioritering bij iVRI’s. Een pilot in Deventer richt zich op logistiek, nood- en hulpdiensten en openbaar vervoer, en een pilot op de N201 bij Mijdrecht richt zich specifiek op logistiek. De komende tijd starten vergelijkbare pilots, onder meer in Westland, Groningen en Helmond. De resultaten zijn tot nu toe positief en de betrokkenen reageren zeer positief op de diensten. Zo is een ambulance sneller en veiliger op de ongevalslocatie, want hoeft niet door rood licht te rijden, en bespaart een zware vrachtwagen 2 euro diesel per vermeden stop. Een echte mijlpaal vind ik dat er betrouwbare berichtgeving vanuit het verkeerslicht tot op het scherm van de bestuurder komt, evenals een correcte aanmelding van dat voertuig bij het juiste verkeerslicht. Dit werkt, niet als pilot maar als ‘nieuw normaal’.”
Zijn er ook ontwikkelingen die wat achter blijven? “De landelijke uitrol van iVRI’sloopt nu, maar heeft meer tijd nodig. Het is veel en vaak nieuw werk waar afstemming en coördinatie voor nodig is, zowel binnen een wegbeheerdersorganisatie als op regionale en landelijke schaal tussen overheden en bedrijven. Daarvoor wordt waar nodig aanvullende capaciteit en kennis voor beschikbaar gesteld.”
Is Talking Traffic als gedachtegoed intussen goed doorgedrongen tot ‘in de haarvaten’? De minister noemt in dit verband deTalking Traffic Roadshow die alle regio’s van het land bezoekt. “We zien ook een groeiend aantal bestellingen van iVRI’s. En er ontstaat steeds meer interesse en betrokkenheid, niet alleen bij publieke partijen, maar zeker ook bij relevante betrokkenen in logistiek, transport en nood- en hulpdiensten. Ook internationaal groeit de belangstelling. Er wordt gezamenlijk gewerkt aan versnelde digitalisering, wat ook betekent dat we hard aan de slag zijn met de uniformering in technische zaken en steeds zorgen dat we blijven voldoen aan de wetten en regels van de AVG en cyberprotectie. Daarnaast bekijken we hoe we de bestaande samenwerking en techniek kunnen richten op verbeteringen in emissieverlaging en in verkeersveiligheid, bijvoorbeeld het digitaal zichtbaar maken van scholen. Ook bekijken we voortdurend hoe weggebruikers deze diensten gebruiken en ervaren. Samengevat, zie ik Talking Traffic als een mooi voorbeeld van wat er allemaal kan als overheden gezamenlijk verder digitaliseren. Dat betekent ook dat alle betrokken partijen hun data en eigen organisatie daarvoor op orde moeten hebben, en zich bewust moeten zijn van de eisen op het gebied van privacy en gegevensbescherming. Dat testen en beoordelen we voortdurend.”
De verkeersmanager van de toekomst
Tot zover de middelen. Hoe zit het met de verkeersmanager van de toekomst? Deze vraag werd op 15 maart beantwoord met een sneak preview van ‘een nieuw hoofdstuk’ in de ontwikkeling van gespecialiseerde vakprofessionals: de integrale Mastertrack Intelligent Mobility (verkeerskunde én automotive). Deze opleiding wordt met drie verkeerskundige hbo-opleidingen ontwikkeld en binnen het lectoraat Automotive Research aan de HAN gegeven. Hoe staat het met dit initiatief sinds de preview?
Frans Tillema, HAN: "Met de bestaande vakmensen redden we het niet"
Frans Tillema, lector en expert aan het HAN-lectoraat en coördinator van de nieuwe opleiding: “Er is ontwikkeling op drie sporen. Het enthousiasme groeit in het continue overleg met onze partners van de hbo-scholen, overheden en bedrijven. Het aantal bedrijven dat wil aanhaken groeit. Bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen. Ook zij willen op de voet volgen wat er gebeurt rond smart mobility, want hoe ga je een auto verzekeren die vol hangt met apparatuur? En hoe weet je wat goed werkt en wat niet? Ondertussen loopt er een initiatief van IenW, RAI Vereniging en ANWB om het gebruik van ADAS, ondersteunende rijtaaksystemen, met 20 procent te vermeerderen. Het tweede spoor is de ontwikkeling van een traineepool die steeds meer gestalte krijgt. De bedoeling is dat overheden en bedrijven traineeplaatsen beschikbaar stellen voor onze eerste studenten, zodat zij op verschillende, opeenvolgende traineeplaatsen bij markt en overheid alle facetten van verkeersmanagement en verkeersmanagementsystemen opdoen, en daar ook hun kennis brengen. En ten slotte moeten we natuurlijk hard aan de slag met het ontwikkelen van de lessen. We willen na de zomer starten met de eerste lichting studenten. Het studiepakket ontwikkelen we samen met BUAS, die kennis inbrengt over verkeersmanagement 2.0 en logistiek, met de NHL die de gedragscomponent toevoegt en met Windesheim die de brede verkeerskundige blik toevoegt. Op de HAN zelf zijn we sterk in de voertuigtechniek.”
Elke overheid is aan het zoeken
Profiel verkeersmanager
Hoe beschrijft Van Arum de verkeersmanager van de toekomst? “Ik denk dat die begrijpt wat de komst van de geautomatiseerde auto betekent voor het beleid, het verkeer, het verkeersysteem en de ruimtelijke inrichting. Hij of zij moet de zin en de onzin van de techniek begrijpen. En ook nieuwe technieken kunnen integreren in de ‘oude’ verkeersmanagementtaken die zullen blijven bestaan, zoals incident management, het optimaliseren van VRI’s en het bewerkstelligen van minder hinder bij werkzaamheden.” Want de keten moet blijven werken, waarschuwt Van Arum. “Innovatie pas je stap voor stap toe op plekken waar het geen kwaad kan en implementeer je wanneer het kan in de operationele keten en in de systemen van beheer en onderhoud.”
Een 'treintje' auto's rijdt veilig en sneller over kruispunten dankzij slimme verkeerslichten. Beeld uit de simulatieschets bij de proef met Cooperative Adaptive Cruise Control die in Noord-Holland is gedaan.
Projecten
We hebben in Noord-Holland net een proef met CooperativeAdaptive Cruise Control gedaan en de resultaten van de praktijkproef en de simulatiestudie zijn veelbelovend. Het ‘treintje’ auto’s kon op een veilige manier sneller over de kruispunten rijden De slimme verkeerslichten op de N205 herkenden het ‘treintje’ en bleven langer groen als dit mogelijk was, waardoor de reistijd afneemt. Een laatste hartenkreet van Van Arum: “Ik wil zowel overheden als marktpartijen oproepen om zich aan te bieden voor traineeplekken, we hebben er allemaal profijt van in de toekomst.” Een laatste hartenkreet van Van Arum: “Stuur je eigen medewerkers naar de Mastertrack of biedt een trainee-plek aan.”
Wim Vossebelt, V-tron: "Ik ben zelf mensen gaan opleiden, maar ik ben geen opleider"
Welkome aanwinst voor werkgevers
Tunnelbuizen die elkaar nooit raken
“We hebben te lang gedacht vanuit de wegkant, dus aan veiligheid en doorstroming”, vervolgt Vossebelt. “De voertuigsector daarentegen denkt aan comfort voor de bestuurder. Veiligheid verkoopt niet. Als mensen niet verplicht zijn om met een gordel in de auto te rijden, zeggen ze: ‘laat die maar achterwege’. Veiligheidssystemen in voertuigen worden daarom vaak ingepast en mee verkocht als comfortopties. Dit betekent dat als je niet oppast, beide sectoren, automotive en wegkant, zich als twee tunnelbuizen vanaf beide oevers ontwikkelen die elkaar nooit raken. Met name de quadruple helix-aanpak is belangrijk. Bij de triple helix - overheid, onderwijs en ondernemers - valt de gebruiker nog buiten de boot.”
Perceptie automotivestudenten
Een nieuwe vakinvulling
Marcus Popkema is docent/onderzoeker Ruimtelijke Ontwikkeling- Mobiliteit aan Hogeschool Windesheim in Zwolle. Hier wordt het onderwijsdeel verkeerskunde en verkeerstechniek ontwikkeld voor de mastertrack. Popkema promoveerde op de ontstaansgeschiedenis van het vak verkeerskunde. Vindt hij dat er met de mastertrack een nieuw hoofdstuk wordt geschreven in de verkeerskunde? Popkema: “Op het moment dat een opleiding start, zo was het ook met de eerste opleiding verkeerskunde, vindt er institutionalisering plaats en draagt dat bij aan vakvorming. In de jaren 60 ontstond het vak verkeerskunde doordat de verkeerstechnische expertise en de integrale verkeerskunde zich manifesteerden. Later kwam gedrag daar nog bij. Ik noem dit in mijn studie ‘vakinvullingen’. Met de informatisering van het verkeer ontstaat momenteel een vierde ‘vakinvulling’. Het aantal expertisevelden binnen de verkeerskunde breidt zich hiermee uit. De opleiding Intelligent Mobility is een teken dat de nieuwe vakinvulling verankerd raakt.”
Enthousiast over deze nieuwe vakinvulling in Popkema zeker. “Stilstand is achteruitgang. Dat geldt ook voor een vakgebied. Het mooie van de toevoeging van de automotivekennis is dat de traditionele verkeerstechniek een stuk efficiënter kan worden ingericht. Popkema noemt VRI’s die nu al op basis van het aanbod dynamischer opereren. Deze kunnen het aanbod vervolgens ook differentiëren en op doelgroepen reageren.“Dat scheelt ons tijd, geld en energie.Toch is datallemaal nog niet zo spannend als de impact die de automotive-communicatiesystemen zullen hebben op maatschappelijke ontwikkelingen zoals de trend van bezit naar gebruik of de belofte van MaaS. Deze informatisering zal de bestaande systemen zelf veranderen.”
Eind dit jaar zijn naar verwachting 800 iVRI's operationeel.
Dit artikel verschijnt in Verkeer in Beeld 2, mei 2019.