Van start-up naar scale-up
Het gaat hard bij MOBIAN. Met het vieren van de vijfde verjaardag zijn ze de status van start-up inmiddels ontgroeid, want het Park & Ride-concept is in de Randstad niet onopgemerkt gebleven. “Naast dat steeds meer forenzen, bewoners en bezoekers van de grote steden gebruikmaken van onze diensten, zijn er ook steeds meer overheidsorganisaties die mobiliteitshubs zien als oplossing voor veilig, flexibel en duurzaam reizen”, vertelt Brand Identity Manager Eva Boer.
“Na de Covid-19-periode zijn we ons met succes meer gaan richten op duurzame mobiliteit in en om de steden. Onze schaalbare MobiHubs zijn redelijk snel te realiseren in combinatie met bestaande parkeergarages en fietsenstallingen. De software regelen wij, waarmee je onder meer een lidmaatschap kunt aanvragen. We hebben nu meerdere hubs in met name Amsterdam en merken dat we steeds beter gevonden worden door bedrijven en gemeentelijke organisaties, waardoor we ook in Rotterdam dit jaar vijf mobiliteitshubs hebben kunnen opzetten”, legt Eva Boer van MOBIAN uit.
Inspelen op piekdrukte
MOBIAN is vooral actief in de Randstad, maar langzaamaan vindt er uitbreiding plaats buiten de steden door zich te richten op specifieke locaties die te maken hebben met piekdrukte. Het dorp Egmond-Binnen is daar een exemplarisch voorbeeld van. Om de strandfiles in te dammen heeft MOBIAN twee mobiliteitshubs ontwikkeld, zodat strandbezoekers met het openbaar vervoer of de fiets de laatste kilometers richting zee kunnen afleggen. Zo biedt MOBIAN ook een oplossing bij grote evenementen, waar veel mensen tegelijkertijd naar één locatie reizen.
In 2021 had de Dutch GP met ruim 100.000 bezoekers per dag in Zandvoort de primeur met het concept Park & Bike. Op zo’n vijftien kilometer van het racecircuit creëerde MOBIAN tien Park & Bike locaties. Bezoekers parkeerden daar hun auto en vervolgden hun reis op de fiets naar het circuit. Door gebruik te maken van meerdere Park & Bike locaties werd het publiek verspreid, waardoor zowel de parkeerplaatsen als Zandvoort optimaal bereikbaar bleven. Eva Boer: “Op deze manier wisten we ruim 30.000 raceliefhebbers te bedienen, een absoluut succes. Volgend jaar zijn we dan ook weer van de partij.” Hierna volgde een vergelijkbare, geslaagde pilot met concertorganisator MOJO bij concerten in het Goffertpark Nijmegen, Stadspark Groningen en Malieveld Den Haag.
Toenemende bewustwording
De e-bike is op dergelijke ‘Park & Bike’-locaties steeds populairder. Met name voor de langere afstanden, niet zozeer voor gebruik in het stadscentrum. “Om schaalbaar huurfietsen aan te kunnen bieden, hebben we de samenwerking opgezocht met een fietsverhuurbedrijf op Texel, dat ook de fietsen ook onderhoudt. Op termijn willen we graag uitbreiden met e-steps, als deze wettelijk toegestaan worden op de Nederlandse wegen, en de e-bakfiets.”
“Je ziet een toenemende bewustwording bij de consument van maatschappelijk verantwoord verplaatsen”, stelt Boer. “Doordat burgers de torenhoge benzine-, parkeer-, en vergunningskosten in de portemonnee voelen, maar ook de opkomst van zero emissiezones speelt een rol. Gemeenten willen een schonere en leefbaardere stad en pakken die handschoen steeds meer op. Mobiliteitshubs zijn de oplossing om een centrum bereikbaar te houden. Je ziet hier en daar in het land mooie initiatieven ontstaan die de leefbaarheid bevorderen. Goed voorbeeld doet goed volgen.”
Persoonlijk mobiliteitsbudget
Daarnaast maakt een tweede auto volgens Boer plaats voor een (elektrische) bakfiets en de zakelijke leaseauto wordt steeds vaker ingeruild voor een persoonlijk mobiliteitsbudget. Met de auto van a naar b wordt minder vanzelfsprekend, dan wel door de reeds genoemde externe factoren als de stijgende parkeertarieven en zero emissiezones, als ook door innovatieve oplossingen die het mogelijk maken om op een duurzamere en meer efficiënte manier op bestemming te komen. De traditionele, maar steeds lastiger wordende, route van a naar b wordt ingehaald door de efficiëntere route van a naar b naar c. Er is een gedragsverandering gaande bij de consument, waar wij uiteindelijk slechts voor een deel invloed op hebben. Door onze diensten zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen, is dat onze bijdrage aan een duurzame leefomgeving.
De meest efficiënte route
In 2023 ligt de focus voor MOBIAN op het ontwikkelen van een nieuwe routeplanner, besluit Boer. “Momenteel kiest de reiziger de route nog handmatig aan de hand van een plattegrond waar onze hubs op te zien zijn. Zo kan het zijn dat de consument kiest voor een hub dichtbij de eindbestemming, maar deze hoeft niet direct de meest duurzame, efficiënte of snelste route te zijn. Een hub iets verder weg van de bestemming kan efficiënter op de route liggen en zo meer geschikt zijn om te parkeren. In 2023 willen we graag over op het beste advies op maat in één boeking door routes voor te stellen om van auto over te stappen op fiets, openbaar vervoer en e-taxi. Zo maken we de routekeuze van a naar b naar c nog makkelijker.”
Dit artikel verscheen in Trends 2023, meegezonden met de printeditie van MobiliteitsPlatform nr. 4. Meer lezen van Trends 2023? Ga naar onze digitale bibliotheek.