Verkeersonderzoek Ruit Rotterdam
Nieuw aanbod
Tijdens de spits staat het verkeer op de Ruit van Rotterdam regelmatig vast. De Verkeersonderneming heeft de actuele gegevens uit het onderzoek nodig voor een nieuw aanbod van mobiliteitsdiensten, oftewel oplossingen voor slim reizen en slim werken. Denk hierbij aan het stimuleren van vervoer over water, fiets en e-werken, het belonen van automobilisten die niet meer in de spits reizen (spitsmijden), en het leveren van goede reisinformatie.
Kentekenregistraties
De camera’s registreren de kentekens, en maken zo verkeersstromen zichtbaar. De metingen vinden plaats op de A13, A15, A16 en A20, en op de Algerabrug. Ook zijn er metingen op alternatieve routes voor dit tracé, te weten de Maastunnel, de Erasmusbrug, de Willemsbrug, de Beneluxtunnel en de wegen rondom de Ruit. Afhankelijk van de analyseresultaten komen er in de loop van de periode mogelijk enkele camera’s bij. De camera’s registreren uitsluitend het kenteken, het passagetijdstip en de locatie van het autoverkeer. Zo worden reistijden en ritfrequentie zichtbaar. Snelheidsovertredingen en voertuigkenmerken zijn niet relevant voor het onderzoek en worden niet geregistreerd. De registratie van kentekens voor verkeersmetingen is in overeenstemming met de Wet Bescherming Persoonsgegevens.
Beter Benutten
Het verkeersonderzoek maakt deel uit van het programma Beter Benutten van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Binnen dit programma werken Rijk, regio’s en bedrijfsleven samen om de bereikbaarheid in de drukste regio's over weg, water en spoor te verbeteren. Een van de doelstellingen van dit programma in Rotterdam is het bereikbaar maken en houden van de Ruit van Rotterdam. Dat gebeurt niet alleen door aanleg van nieuwe wegen, maar ook door bestaande infrastructuur beter te benutten.