Werken op de vluchtstrook is een groeiend risico: het aantal ongevallen tijdens werkzaamheden stijgt schrikbarend. Brancheverenigingen slaan alarm en pleiten voor een veiligere aanpak. Jesper Kunkels van Traffic & More legt uit: “We willen laten zien dat er effectieve stappen gezet kunnen worden. Met pilotprojecten willen we de aanwezigheid op de vluchtstrook minimaliseren en aanvullende veiligheidsmaatregelen implementeren.”
Less is more: hoe we veiligheid op de vluchtstrook verhogen
Traffic & More plaatst tijdelijke verkeersmaatregelen, waaronder omleidingsborden. Deze worden vaak vanaf de vluchtstrook geplaatst, waardoor monteurs voortdurend in de gevarenzone staan. Recent onderzoek van de Universiteit van Delft toont aan dat maar liefst 70 procent van de weggebruikers deze borden niet opvolgt. Kunkels stelt: “We onderzoeken niet alleen of het veilig is om de borden te plaatsen, maar ook of ze daadwerkelijk nuttig zijn. Als we bijvoorbeeld maar 3 van de 5 voorgeschreven borden veilig kunnen plaatsen,
passen we de informatie aan of kiezen we voor alternatieven.”
Richtlijnen en innovaties
Er zijn strikte richtlijnen voor de teksten op omleidingsborden, hun aantal en hun locaties. Traffic & More is actief bezig met pilots om onnodige borden te saneren en alternatieven te vinden, zonder afbreuk te doen aan de informatievoorziening voor weggebruikers. Kunkels: “We wijken af van de richtlijnen, maar dat doen we altijd in overleg met de wegbeheerder. Gelukkig staan de meeste wegbeheerders in de regio Amsterdam open voor onze ideeën, hoewel dit niet overal in Nederland het geval is.”
Naast het verminderen van het aantal borden, worden ook andere innovatieve maatregelen ingezet. Zo worden Dynamische Route Informatie Panelen (DRIP's) actiever benut, omdat deze veel leesbaarder zijn dan traditionele omleidingsborden. “Als omleidingsborden toch nodig zijn, zorgen we ervoor dat ze veilig geplaatst worden door de rijstrook naast de vluchtstrook af te zetten,” voegt Kunkels toe. Bovendien zijn monteurs nu verplicht gebruik te maken van het Digitaal Zwaailicht, een applicatie die weggebruikers waarschuwt dat er werkzaamheden aan de weg plaatsvinden.
Samen naar een veilige toekomst
Traffic & More deelt alle waardevolle inzichten en best practices met de gehele branche. Kunkels concludeert: “Door samen te werken en van elkaar te leren, kunnen we de werkomgeving écht veiliger maken. De verantwoordelijkheid voor veiligheid ligt bij ons allemaal: niet alleen bij ons en onze concullega’s, maar ook bij opdrachtgevers en wegbeheerders.”
Met deze benadering hoopt Traffic & More niet alleen de veiligheid van monteurs te verbeteren, maar ook een cultuur van samenwerking en verantwoordelijkheid te bevorderen. Minder omleidingsborden kunnen wel degelijk leiden tot een veiligere werkomgeving voor iedereen.