Opletten! Shared Space in het buitenland

dinsdag 8 oktober 2024

In het handboek ‘Prettige Plekken’ nemen we duidelijk stelling: wij zijn tégen Shared Space. Het mengen van verkeersdeelnemers met verschillende snelheden gaat zelden goed. Shared Space is in Nederland uitgevonden en in eerste instantie succesvol toegepast in rustige gemeenten in Friesland. Ondertussen is het concept uitgerold in onze grote steden en zelfs in het buitenland.

De eventuele voordelen van Shared Space zijn bekend: verkeersdeelnemers gaan meer op elkaar letten en dit vergroot de verkeersveiligheid. In de praktijk – zeker in drukke binnensteden – blijken voetgangers zich hier juist vaak onveiliger te voelen. Mensen denken dat ze zich in een voetgangersgebied bevinden, totdat er opeens een auto, scooter of fietser rakelings langs komt scheuren. Dat geldt al helemaal voor kwetsbare deelnemers, zoals ouderen of mindervaliden.

Ook in Frankrijk lijkt Shared Space in stadscentra een hoge vlucht te nemen. Met wisselend succes. Zo schrokken we ons rot van een hardrijdende tram toen we midden in een Shared Space in Bordeaux opeens bovenop een tramrail bleken te staan. En in Nantes konden we nauwelijks een drukke doorgaande weg oversteken, omdat sinds de invoering van Shared Space de zebrapaden en verkeerslichten zijn verwijderd.

In het centrum van Lille ligt op en rond de belangrijkste pleinen gelijksoortige bestrating, wat de indruk wekt dat je in een voetgangersgebied bent, zoals op de foto’s goed te zien is. Door middel van paaltjes zijn er verschillende zones gemaakt, maar het is niet duidelijk voor wie die zijn bedoeld. Als er geen auto’s zijn, heb je in dit voorbeeld de indruk dat de zone waar de rode auto uitkomt voetgangersgebied is. Dit wordt nog versterkt door het voetgangersbord. Pas van dichtbij is te lezen dat daar “Zaterdag van 11 tot 19 uur” op staat. Er kan dus zomaar een auto ‘om de hoek’ komen, die hier vervolgens ook nog over moet steken. Voor (kwetsbare) voetgangers een onveilige situatie.

Je kunt er ons inziens dan ook op wachten tot al die Shared Space-situaties op dit soort plekken worden teruggedraaid, zodat de belangrijkste gebruiker van de openbare ruimte, de voetganger, zich er weer onbezorgd, vrij en op zijn gemak voelt; de essentie van een fijn stadscentrum!