Realisatie bedienprotocol voor vijf tunnels in Amsterdam

donderdag 25 april 2024

Foto: Shutterstock

Heijmans heeft een alliantieovereenkomst getekend met Yunex Traffic en de gemeente Amsterdam. Samen gaan ze de functionele systemen voor de nieuw te bouwen Verkeerscentrale Amsterdam realiseren. De gemeente gaat de bediening van vijf wegtunnels in Amsterdam moderniseren, uniformeren en centraliseren, wat betekent dat de tunnels met één bedienprotocol vanaf één locatie kunnen worden bediend. Het gaat hierbij om de Piet Heintunnel, Spaarndammertunnel, Michiel de Ruijter tunnel, Arenatunnel en de IJtunnel.

“We zijn blij dat we op deze wijze weer samen kunnen werken met Heijmans en Yunex Traffic en de ervaring de we samen hebben opgedaan bij de Piet Heintunnel hierin kunnen meenemen,” aldus Daan Seesing, projectmanager Verkeerscentrale van de gemeente Amsterdam.

Verkeerscentrale

De nieuw te bouwen centrale heeft straks meerdere bediendesks om de tunnels 24/7 te bedienen en de verkeersknelpunten van de stad Amsterdam te monitoren. De centrale zal aan alle huidige eisen voldoen qua veiligheid en ergonomie. De alliantie is verantwoordelijk voor de functionele systemen: de hard- en software en de koppelvlakken met de tunnels. Het verkeersmanagementsysteem is hier ook een onderdeel van. Het ontwerp wordt door de alliantiepartners in multidisciplinaire teams gerealiseerd.

Publiek-private samenwerking

Er is bewust gekozen voor een publiek-private samenwerking in een alliantie, zodat er één samenwerkingsorganisatie ontstaat. De drie alliantiepartners hebben al eerder succesvol samengewerkt bij de renovatie van de Piet Heintunnel. Yunex Traffic is verantwoordelijk voor de hard- en software richting de tunnelbesturing en het bedienbaar maken vanuit de Verkeerscentrale. Heijmans is verantwoordelijk voor de hard- en software die de audiovisuele systemen beheert en aanstuurt. De gemeente Amsterdam is eindgebruiker, eigenaar en opdrachtgever.

Uniforme aansturing

Voor een uniforme aansturing past de gemeente diverse tunnels aan. De systemen in de tunnels zijn in verschillende periodes ontwikkeld, waardoor ze zijn gerealiseerd met de techniek uit die tijd. Om de verschillende tunnels toch aangekoppeld te krijgen aan de nieuwe verkeerscentrale, bereidt de gemeente deze stuk voor stuk voor.