Vanaf juli dit jaar heeft elke nieuwe auto die wordt verkocht het ‘Intelligent Speed Assistance’-systeem (ISA) aan boord dat automatisch zorgt dat de auto afremt als de bestuurder te hard rijdt. Dit is volgens de Europese Real Time Traffic Information-wetgeving (RTTI) verplicht. Maar veel gemeenten weten nog niet dat ISA er al is. Volgens Erik Donkers, oprichter van VIA en lid van de landelijke Werkgroep ISA Nederland van CROW, is samenwerking belangrijk om te zorgen dat deze maatregel door gemeenten wordt ingezet in hun verkeersveiligheidsbeleid.
‘Samenwerking is belangrijk om ISA in te zetten als verkeersveiligheid maatregel’
VIA heeft, samen met HERE die systemen levert voor auto’s, software ontwikkeld om te zorgen dat er nu ‘tweerichtingsverkeer’ is tussen een wegbeheerder en een voertuig. In nieuwere auto’s zijn voor het ISA-systeem camera’s ingebouwd die de verkeersborden langs de weg scannen. De software verzamelt ook ‘Floating Car Data’, informatie over de locatie en snelheid van een voertuig. “Maar om te weten of iemand te hard rijdt, moet je wel weten wat de limiet is door deze data te vergelijken met de snelheidslimieten die bijvoorbeeld bij de gemeente of het Nationaal Wegenbestand (NWB) bekend zijn. Deze data worden in een ISA-kaart verwerkt, die wegbeheerders verplicht voor het einde van het jaar moeten maken. Dit is een digitale kaart die op straatniveau laat zien welke snelheidslimiet waar geldt”, aldus Donkers.
Ogen op de weg
“Een snelheidslimiet moet overal en voor iedereen duidelijk zijn – voor bestuurders van een moderne auto, maar ook voor bestuurders met een oudere auto. De wegbeheerder moet dus zorgen dat het juiste bord op de juiste plek staat. En dat de verkeersborden niet alleen ‘leesbaar’ zijn voor de bestuurders, maar ook voor de camera’s die in de auto’s zitten”, gaat Donkers verder. “De auto’s worden zo de ogen op de weg van de wegbeheerder, want die hoeft minder inspecties uit te voeren. Alleen als de snelheidslimieten niet overeenkomen, moet de wegbeheerder op straat gaan kijken wat er fout gaat.” Zo kan het zijn dat een bord gedraaid is, of dat er takken voor hangen.
Samenwerking
Volgens Donkers is de samenwerking tussen de partijen zoals HERE en de wegbeheerders belangrijk, omdat zo getoetst kan worden of het ISA-systeem goed functioneert. “Interessant is dat sommige systemen ook het bord voor een oversteekplaats herkent. Dus als de wegbeheerder er voor zorgt dat de bebording goed staat, kan deze data ook in de auto en krijgt de bestuurder een waarschuwing. Dat levert een extra bijdrage aan de verkeersveiligheid”, besluit hij.